Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Drobečková navigace

Hlavní strana > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus > Nabídka

Nabídka

Nabídka je ochota prodávajících prodat určité množství zboží nebo služeb za určitou cenu. Motivem prodávajících je prodat zboží za maximální možnou cenu a dosáhnout tak co největší získ.

Členění nabídky:

  • individuální - nabídka jednoho prodávajícího jedno konkrétní zboží
  • tržní (dílčí) - nabídka všech prodávajících jednoho konkrétního zboží
  • agregátní - celková nabídka - všech prodávajících všech statků a služeb - užívá se v makroekonomii

Nabídková křivka (značí se S - z angl. supply) vyjadřuje závislost nabízeného množství (Q) na ceně (P).

Nabídková křivka

Poznámka: Oproti matematice se zde stalo zvykem kreslit osy nezávisle a závisle proměnné obráceně.

Na obr. je zobrazena nabídková křivka (modrá - Supply) společně s křivkou poptávky a bodem tržní rovnováhy (zdroj: Wikimedia Commons).

Zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou zboží nebo služby roste nabídka tohoto zboží (služby).

Změny v nabídce:

  • pohyb po křivce - změna ceny vyvolá změnu nabízeného množství
  • pohyb celé křivky vlevo nebo vpravo - změna dalších podmínek. Např.
  • zvýšení cen vstupů, tj. nákladů na výrobu zboží; způsobí posun celé křivky doleva
  • velká úroda zemědělského produktu - posun křívky doprava

Nabídku dále ovlivňuje:

  1. změny ceny:
    • substitutů - substituty jsou zboží, které se ve spotřebě nahrazují. Např. jahody - třešně či káva - čaj.
    • komplementů - komplementy, které se ve spotřebě vzájemně doplňují (např. auto - benzín)
  2. technologie - nová technologie s vyšší produktivitou práce posouvá křivku doprava
  3. dále mj. vstup konkurence na trh, vládní politika (např. zvýšení daní), výkyvy počasí.