fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
Měsíční plán akcí: září 2020
MŠMT - novinky pro šk.r. 2020/21 - změny v maturitní zkoušce
2 3
Ohlédnutí za zářím: Adaptační kurz
4
Ohlédnutí za zářím: Adaptační kurz
5 6
7 8 9 10
Povinnost nošení roušek ve školách
11 12 13
14 15 16 17 18
Povinnost nošení roušek i v učebnách
19 20
21 22 23
Ohlédnutí za zářím 20: Výuka venku
24
Pražský studentský summit
25
Ředitelské volno 25.9.2020
26 27
28
První soutěž v psaní hravě v tomto školním roce
29 30
Aktualizace školních stránek v září 2020
Přihlašování do soutěže Logická olympiáda 2020
Ohlédnutí za zářím: Kytičkový den
1
Měsíční plán akcí: říjen 2020
2 3 4
Říjnové soutěže na přesnost a na rychlost (nejen pro mírně pokročilé)
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Dějepisná olympiáda 2019

Dějepisná olympiáda 2019



Datum konání:
21.11.2019

S velkou změnou přichází letošní ročník Dějepisné olympiády, neboť soutěžit budou i žáci středních školy a nikoli jen ZŠ a nižšího stupně gymnázií.

ded.pngDějepisná olympiáda

Je soutěž vycházející z obsahu vzdělávacího oboru dějepis v rámcových vzdělávacích programech a organizovaná jako cílevědomá vzdělávací aktivita založená na systematické práci s talentovanými žáky zejména 8. a 9. ročníků základních škol, 3. a 4. ročníků osmiletých gymnázií, 1. a 2. ročníků šestiletých gymnázií a žákům 1. – 4. ročníků středních škol, 5. – 8. ročníků osmiletých gymnázií, 3. – 6. ročníků šestiletých gymnázií. 

Dějepisná olympiáda je postupovou soutěží, má dvě kategorie a člení se podle soutěžních kol (školní, okresní, krajské a celostátní). Soutěž je jednotná pro celé území České republiky a pořádá se každoročně. Každý ročník má jiné tematické zaměření, jednotné pro všechna postupová kola, jež se liší jen svou náročností. 

Téma letošního ročníku zní: „Dlouhé století se loučí (1880 – 1920)".

Co je přináší letošní ročník? 

O tom nás informují sami organizátoři:

Aby měli šanci na úspěch v olympiádě i žáci ze škol, kde dějepis nepatří k prioritním předmětům, rozhodli jsme se při tvorbě otázek více zaměřit na testování dovednosti žáků zacházet s informacemi obsaženými v historických pramenech. Věříme, že tím vytvoříme prostor pro vyniknutí zejména těm, kteří o minulosti a metodách jejího poznávání rádi přemýšlejí. Dobrá znalost je samozřejmě nezbytným základem pro rozvíjení historického myšlení, nechceme však, aby se žáci museli pouze učit zpaměti encyklopedické vědomosti.
Problémové úlohy, které do zadání chceme více zapojit, využívají faktografii jako prostředek,
nikoliv jako cíl aktivity žáků.

Od letošního ročníku se žáci budou více setkávat s různými prameny – obrázkem, fotografií, karikaturou, sbírkovým předmětem z muzea, novinovým článkem, vzpomínkou atd. Do budoucna bychom rádi zapojili také audiovizuální prameny. Vymýšlení i hodnocení takto pojatých úloh bude sice náročnější, ale věříme, že bude mít přidanou hodnotu pro žáky i pro
celkovou kvalitu olympiády. Abychom vám přiblížili náš přístup, můžete v příloze nahlédnout na několik vzorových úloh. Věříme, že bude Dějepisná olympiáda vaše žáky bavit.


Co se nemění?

  • Zůstává nezměněná struktura jednotlivých kol (školní – okresní – krajské – ústřední) i
    pravidla pro postup do vyšších kol (viz Propozice)
  • K přípravě zasíláme seznam doporučené literatury a zdrojů
  • I letos chceme pro úspěšné žáky připravit e-learningový kurz

Co je nového?

  • Dvě odlišné kategorie – A (základní školy) a B (střední školy)
  • Více otázek, které testují dovednosti historické analýzy a interpretace
  • Zapojení historických pramenů přímo do seznamu literatury a zdrojů

Členové Ústřední komise Dějepisné olympiády