fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 1. ÚNORA 2021 DO 14. ÚNORA 2021
Měsíční plán akcí: únor 2021
2 3
Napsali o nás: Online příprava na přijímačky na gymnáziu zlákala i přespolní
4
Ředitel školy stanoví: Změny v konání maturitních zkoušek JARO 2021
5 6 7
8 9 10 11
Den otevřených dveří online 11. února 2021
Tiskopis přihlášky
12 13 14
15
Režim školy od 15.2.2021 (aktualizováno 15.2.2021)
16 17
Okresní kolo Zeměpisné olympiády
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
Režim školy od 27.2 do 21.3.2021
28
Aktualizace školních webových stránek v únoru 2021
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Jihočeská robotika 2. ročník

Jihočeská robotika 2. ročník



Datum konání:
4.6.2019

V úterý 4. června 2019 jsem se zúčastnil 2. ročníku konference zaměřené na robotiku a programování ve školách. Toto setkání bylo určeno ředitelům a pedagogům 1. a 2. stupně ZŠ i SŠ a rovněž vedoucím či lektorům DDM a SVČ. Jeho cílem bylo ukázat,  že robotika ve školách má smysl a že se jí učitelé nemusí bát. Zájemci dostali praktické tipy a příklady, jak na to.

Obr. 1: Plakát

Obr. 2: OzobotCílem polytechnického vzdělávání ve 21. století je rozvíjet u žáků a studentů znalosti a dovednosti technického prostředí. Pomáhat dětem vytvářet správné pracovní návyky, které využijí v běžném životě a později i v pracovním prostředí, dále posilovat zájem o technické obory, podporovat kreativitu, touhu tvořit a v neposlední řadě rozvíjet i tzv. soft skills, které jsou nutné pro práci v týmu. Možností, jak polytechnické vzdělávání zařadit do vzdělávacího procesu, je opravdu hodně. Robotiku lze implementovat v rámci školních vzdělávacích programů do většiny běžných předmětů nebo se věnovat robotice v kroužcích či klubech. Ty můžete nyní zřídit díky podpoře EU projektů – a v rámci Šablon II mohou kroužky a kluby otevírat jak školy, tak školní družiny i střediska volného času.

Po úvodu zaměřeném na význam robotiky ve vzdělání jsme se nejprve seznámili s malým robotem Ozobotem, se kterým mohou pracovat i mladší žáci. Ozobot umí rozlišovat barvy a sledovat stopu nakreslenou např. černým fixem o šíři 5 mm. Programuje se pomocí příslušných kombinací barev, které se vkládají přímo do černé stopy (viz obr. 2). 

Obr. 3: Ozobot - vodní slalomPrakticky jsme si zkusili naprogramovat proplouvání Ozobotu zelenými povodnými a červenými protivodnými brankami vodního slalomu (obr. 3.)

Následoval dopolední blok seminářů, z nichž jsem si vybral blok Začínáme s programováním - on-line aplikace a portály zaměřené na algoritmizaci a programování. Poznali jsme řadu různých desktopových i online aplikací zaměřených na kreslení i test vývojových diagramů, programování pomocí bloků, her, které učí děti algoritmům a programování aj.. Obr. 4: Hry BlocklyNejvíce mě zaujala Hry Blockly, která obsahuje řadu úloh, pomocí nichž si žáci procvičí práci s bloky. Aplikace pracuje online bez registrace a je lokalizována i do češtiny (viz obr. 4)

Obr. 5: Robot sestavený z  VEX IQPro odpolední část jsem si vybral program Robotika s VEX IQ - stavba robotického modelu a programování pro 2. stupeň ZŠ či SŠ.  Robotická konstrukční stavebnice VEX IQ má různé verze a mohou s ní pracovat starší žáci, středo i vysokoškoláci. Naší úkolem bylo naprogramovat ovládání jedním kolečkem směr otáčení jiného kolečka, přičemž rychlost otáčení cílového kolečka závisela na vzdálenosti překážky (naší ruky) od čidla pro měření vzdáleností a dynamicky se měnila pohybem ruky. Ukázka robota sestaveného z robotické stavebnice VEX IX (obr. 5).

Celá akce se mi velmi líbila a inspirovala mě pro výuku informatiky na naší škole.