fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
První soutěž v psaní hravě v tomto školním roce
29 30
Aktualizace školních stránek v září 2020
Přihlašování do soutěže Logická olympiáda 2020
Ohlédnutí za zářím: Kytičkový den
1
Měsíční plán akcí: říjen 2020
2 3 4
Říjnové soutěže na přesnost a na rychlost (nejen pro mírně pokročilé)
5
Výuka na naší škole od 5. října 2020
6 7 8 9 10 11
12
Distanční výuka pro SŠ ve dnech 12. a 13. října 2020 (aktualizováno)
13
Distanční výuka pro SŠ ve dnech 12. a 13. října 2020 (aktualizováno)
14
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
15
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Právní úprava maturity ve šk.r. 2020/21
16
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
17
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
18
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
19
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
20
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
21
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
22
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
23
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Logická olympiáda v letošním roce pro nás už skončila
24
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
25
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
26
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Volné dny 26. a 27. října 2020
27
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Volné dny 26. a 27. října 2020
28
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
29
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Maturita v roce 2021: Ředitel školy stanovil skutečnosti podle § 19 odst. 1 vyhlášky
30
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
31
Aktualizace školních stránek v říjnu 2020
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Podzimní soutěž v psaní na PC
1
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Měsíční plán akcí: listopad 2020
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Slohovky aneb zamyšlení nad letošními tématy krátké slohové práce

Slohovky aneb zamyšlení nad letošními tématy krátké slohové práce



Datum konání:
11.4.2018

Tereza Čunátová napsala několik svých postřehů nad tématy letošní krátké slohové práce společné části maturitní zkoušky.

Český_jazyk.pngVětšina studentů středních škol po dlouhé a intenzivní přípravě na životní závod v úterý proběhla startovací čarou a společně překonala první překážku svého běhu na dlouhou trať, jehož cíl je zatím v nedohlednu, avšak možnost výhry je natolik silná motivace, že si nikdo svou šanci nenechává proklouznout mezi prsty.

Všeobecně se traduje, že maturita je jakousi zkouškou dospělosti. Je tomu však skutečně tak? Minimálně by se dalo tvrdit, že maturita představuje vhodnou psychickou přípravu na budoucích několik let strávených na vysoké škole, kde se obdobná zkouška skládá každý půl rok.

Jak bylo řečeno již na začátku, neúprosně se blížící maturita konečně udeřila. Z tohoto důvodu studenti čtvrtých ročníků v tento den vyrazili do škol v poněkud slavnostnějším oblečení než jejich spolužáci z nižších ročníků. Kluci v oblecích, dívky v šatech v poledne společně usedli do lavic, a jakmile jim jejich profesorka rozdala zadání, pustili se práce.

Oproti tomu, jaká vlna kritiky se snesla na loňské slohovky, bych řekla, že letos byl Cermat studentům nakloněn o něco příznivěji. Ačkoli se počet témat zredukoval z obvyklých deseti na šest, valná většina z nich byla poměrně schůdná a dobře zpracovatelná i pro člověka, jenž se v botách „spisovatele“ neumí pohybovat. Podle pana Zíky, ředitele organizace Cermat, jež zkoušky připravuje, vysvětluje změnu struktury slohové části maturity tím, že je velice obtížné koncipovat 10 různých zadání tak, aby se neopakovaly slohové útvary či témata.

Další nesouhlasné postoje dlouhodobě směřují k centrálnímu opravování, jemuž se však ani letošní maturanti nevyhnuli. Po zkušenostech z minulého roku, kdy se několik set studentů hromadně odvolávalo proti výsledkům, pan Zíka obměnil tým a médiím sdělil, že by současná situace měla příznivější a nezavdávat záminku k negativním ohlasům.

Dle mého názoru si letos největší procento studentů vybíralo téma první, což bylo podání zprávy o Prague Food Festivalu, určené pro časopis Vaříme s láskou, který se orientuje na čtenáře zajímající se o gastronomii. Jasný, nezaměnitelný slohový útvar, který zvládne napsat snad každý a pokud se drží daných slohových postupů a pravidel platných pro napsání zprávy, není na tom nic těžkého.

Alternativou číslo dva, bylo vyprávění, poměrně oblíbený slohový útvar, zejména pro čtenáře a občasné či aktivní pisálky. Co mě osobně zklamalo, bylo téma, nesoucí název Dobrodružství s Piráty, jež je dle mého názoru určeno pouze pro omezený okruh lidí a já osobně bych asi potřebovala více času, abych se do něj dokázala vcítit.

Co se týče dalšího tématu, charakteristiky nezapomenutelné záporné postavy, milovníci Harryho Pottera bezpochyby zajásali a při rozhodování se nemuseli dlouho rozmýšlet. Charakteristika lorda Voldemorta? Co může být lepší pro někoho, kdo vyrůstal na knihách J. K. Rowlingové a v mezičasech sledoval filmy jako na běžícím páse? Pokud však film o čarodějnickém učni není vaším oblíbeným, nebylo nutné věšet hlavu, kromě lorda Voldemorta se v nabídce záporáků objevili i jiní, jako například Jago (ze Shakespearovy hry Othello), Hannibal Lecter (z filmu Mlčení jehňátek) nebo markýza de Merteuil (z románu Nebezpečné známosti od Choderlose de Laclos).

Mezi maturitními slohovými útvary samozřejmě nechyběla úvaha, tentokrát vybízející k zamyšlení se nad zajímavostí zdánlivě obyčejného života. Přestože jsem zaznamenala pár kritických poznámek k tématu, já osobně bych ho označila za povedené. Každý z nás se dozajista setkal s lidmi, kteří nikdy nezískali žádné ocenění, nemluví se o nich jako o hrdinech, na ulicích je nikdo nezastaví kvůli podpisu, přestože by si činy, které konají denodenně v běžném životě, zasloužili minimálně zlatou medaili.

Možná jste si všimli, že ačkoli jsem využívala číslování, dvě možnosti jsem vynechala. Učinila jsem tak proto, že jsem nejprve chtěla vypíchnout ty, které jsou mně osobně bližší a nad nimiž bych při skládání maturity uvažovala já.

Jelikož jsem však zapřísáhlý milovník Harryho Pottera a knížky i filmy znám nazpaměť, charakteristika záporné postavy, mezi nimiž se objevil lord Voldemort mě příjemně překvapila a s největší pravděpodobností bych si zvolila ji.

Abych však nekřivdila dvěma zbývajícím možnostem, zmíním je rovněž. Téma školní slavnost, nejenže zaujímalo poslední místo na zadání, řekla bych, že tomu tak bylo i v pořadí oblíbenosti. Administrativní styl sám o sobě nepatří mezi preferované, a když se k tomu přidá nepříliš šťastně zvolené téma, nenajde se moc studentů, kteří by si jej vybrali.

Skupinu maturitních slohovek uzavírá článek určený do společenského časopisu pojednávající o únikových hrách, což opět postihuje jen omezený okruh lidí, kteří s touto formou zábavy mají zkušenosti.