fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29
Školní kolo soutěže Nejlepší JA Titan tým 2021
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost (nejen) pro pokročilé
Průběh školního kola hry JA Titan (znovu aktualizováno)
Školní akce v rámci Global Money Week 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
30
Školní kolo soutěže Nejlepší JA Titan tým 2021
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost (nejen) pro pokročilé
Průběh školního kola hry JA Titan (znovu aktualizováno)
Školní akce v rámci Global Money Week 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
31
Aktualizace školních webových stránek v březnu 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost byla velmi úspěšná
1
Prodloužení omezení provozu školy
Měsíční plán akcí: duben 2021
2
Prodloužení omezení provozu školy
3
Prodloužení omezení provozu školy
4
Prodloužení omezení provozu školy
5
Prodloužení omezení provozu školy
6
Prodloužení omezení provozu školy
K přijímačkám: povinnost testování a omlouvání z řádného termínu
7
Prodloužení omezení provozu školy
8
Prodloužení omezení provozu školy
Závěrečná konference Pražského studentského summitu
9
Prodloužení omezení provozu školy
10
Prodloužení omezení provozu školy
11
Prodloužení omezení provozu školy
12
Informace k provozu školy od 12. dubna 2021 (až do odvolání)
13
Materiál MŠMT ze dne 13.4.2021: Ochrana zdraví ...
14 15 16 17 18
19 20 21
Doplněk k opatření k přijímacím zkouškám
22 23
Maturitní zpravodaj č. 54: Matematika
24 25
26
Distanční výuka pokračuje i po 26. 4. 2021 - přehled opatření
27 28
Maturita: Dodatek k opatření obecné povahy MŠMT navyšující počet opravných zkoušek (akt.)
29
Vyhlášení voleb do školské rady
30
Aktualizace školních webových stránek v dubnu 2021
Studentský článek: Jak to vidím já aneb motivace pro psychicky vyčerpané z koronaviru
Maturitní zpravodaj č. 55: Cizí jazyky
1
Měsíční plán akcí: květen 2021
Měsíční plán akcí: červen 2021
2
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Ekonomické systémy

Základní ekonomické otázky

Základní ekonomické systémy se liší tím, jak různě odpovídají na základní ekonomické otázky:

Základní ekonomické otázky

  • CO a kolik se bude vyrábět? - Každá společnost řeší problém vzácnosti zdrojů a má své omezené hranice produkčních možností. V zásadě lze říci, že každá společnost vyrábí to, co jí umožní přežít a dále se rozvíjet.

  • JAK a s jakými zdroji se bude vyrábět? - Každá společnost se rozhoduje v rámci svých technologických možností o vhodně využívat vzácné zdroje. Např. v otrokářské společnosti byla levnější práce lidských zdrojů (otroků) než těžkých povozů. Současné firmy, pokud je tom možné, raději využívají práci strojů než mnohem nákladnějších lidských zdrojů.

  • PRO KOHO se bude vyrábět? Jak si členové rozdělí rozdělí výsledný produkt? - Každý člen společnosti usiluje získat takovou část celkového produktu, která mu umožní přežít a dále zvyšovat životní úroveň. Odpověď na tuto otázku závisí na vlastnických vztazích výrobních faktorů.

Ekonomické systémy

Podle odpovědí na základní ekonomické otázky lze rozlišit čtyři základní ekonomické systémy:

Co odpovídá na základní ekonomické otázky

  1. Zvykový - je to nejstarší ekonomický systém. Na uvedené tři otázky odpovídá takto:
    • CO? - rozhoduje náčelník (rada starších) podle zvyku (tradice) daného kmene.
    • JAK? - je to zde obdobné: rozhoduje náčelník (rada starších) podle zvyku (tradice) daného kmene.
    • PRO KOHO? - pokud produkt byl malý a umožňoval pouhé přežití, rozhoduje tradice kmene. Vznikl-li nějaký nadprodukt, rozdělí si ho nejvlivnější příslušníci kmene.
    Dnes se se zvykovým systémem setkat v centrální Austrálii, v Africe či u kmenů v pralesech jihoamerické Amazonie.

  2. Příkazový - centrálně plánovaná ekonomika. Na uvedené tři otázky odpovídá takto:
    • CO? - rozhoduje politická špička podle plánu.
    • JAK? - je to zde obdobné: rozhoduje elita podle plánu.
    • PRO KOHO? - o pravidlech rozhoduje politická elita.
    Tento systém v ideální podobě existoval pouze tam, kdy byly zrušeny peníze. Tento systém byl (s určitými modifikacemi) charakteristický pro země tzv. reálného socialismu (např. Československo 1848 až 1989). V praxi se ukázal jako neživotaschopný a v zemích, kde vládl(a někde dosud i vládne), vede ke stagnaci až rozpadu ekonomiky.

  3. Tržní - v čisté podobně existoval v podmínkách dokonalé konkurence. Na uvedené tři otázky odpovídá takto:
    • CO? - určujíci je trh a jeho zákony.
    • JAK? - určujíci je trh a jeho zákony.
    • PRO KOHO? - rozdělování probíhá podle úspěšnosti na trhu.
    Tento systém funguje na zcela opačných principech než příkazový.

  4. Smíšený - tento ekonomický systém je charakteristický pro vyspělé země. Ve své podstatě je to systém tržní v podmínkách sociálního státu, který funguje na základě přerozdělování prostředictvím státního rozpočtu. V ekonomice jsou zapojeny i neziskové subjekty.