fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
První soutěž v psaní hravě v tomto školním roce
29 30
Aktualizace školních stránek v září 2020
Přihlašování do soutěže Logická olympiáda 2020
Ohlédnutí za zářím: Kytičkový den
1
Měsíční plán akcí: říjen 2020
2 3 4
Říjnové soutěže na přesnost a na rychlost (nejen pro mírně pokročilé)
5
Výuka na naší škole od 5. října 2020
6 7 8 9 10 11
12
Distanční výuka pro SŠ ve dnech 12. a 13. října 2020 (aktualizováno)
13
Distanční výuka pro SŠ ve dnech 12. a 13. října 2020 (aktualizováno)
14
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
15
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Právní úprava maturity ve šk.r. 2020/21
16
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
17
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
18
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
19
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
20
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
21
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
22
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
23
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Logická olympiáda v letošním roce pro nás už skončila
24
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
25
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
26
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Volné dny 26. a 27. října 2020
27
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Volné dny 26. a 27. října 2020
28
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
29
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Maturita v roce 2021: Ředitel školy stanovil skutečnosti podle § 19 odst. 1 vyhlášky
30
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
31
Aktualizace školních stránek v říjnu 2020
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Podzimní soutěž v psaní na PC
1
Výuka na škole od 14.10. probíhá pro všechny třídy pouze distančně
Měsíční plán akcí: listopad 2020
Drobečková navigace

Úvod > Statistika a finance > Statististické příklady z geoinformatiky

Statististické příklady z geoinformatiky

 

Tento materiál navazuje na základy statistiky. Jeho jádrem je příklad na rozdělení četnosti s výstupem do mapy. Pro podobné operace se užívá programů GIS, zde bude užito běžných nástrojů: tabulkový procesor a grafický program pro vybarvování mapy. Hlavním cílem je procvičení základních pojmů v oblasti četností a kvantilů (zde kvartilů) v oblasti geografických dat.

Příklad 1 (částečně řešený)

V tabulce je seznam 76 okresů s uvedením hustoty osídlení (obyvatel na km2).


Soubor ke stažení: geoinformatika.xls


Úkol č. 1 (částečně řešený): Zjistěte četnosti okresů dle osídlení v intervalovém rozdělení četností a v rozdělení na kvartily.

Řešení: Protože budeme výsledek porovnávat s rozdělením souboru na kvartily, zvolíme 4 intervaly. Poslední čtvrtý interval zahrnuje měststké okresy: Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město a rovněž okres Karviná, který ve své podstatě je též městským okresem.

Úkol č. 2 (neřešený): Zakreslete četnosti okresů histogramem pro intuitivní intervaly A. Posuďte vhodnost intuitivních intervalů A nejen z hlediska histogramu. Proč v případě kvartilového rozdělení četností vyšel tento výsledek?

Úkol č. 3 (řešený): Zatřiďte okresy do příslušných intarvalů pro intuitní intervaly A a do jednotlivých kvartilů.

Řešení: Řešení je v tabulce: výsledek řešení úkolu č. 3.

Úkol č. 4 (řešený): Zatříděné okresy vyznačte na mapě čtyřbarevnou škálou a to zlášť pro intervaly a A a pro kvartily.

Řešení:
Okresy dle intervalů A

Okresy dle kvartilů

Legenda:
Barevná škála    
Intervaly A:0 - 100101 - 200201 - 300nad 301
Kvartily:I.II.III.IV.

Úkol č. 5 (neřešený): Na základě obou map charakterizujte hustotu osídlení v krajích a regionech ČR.

Úkol č. 7 (řešený): Vytvořte intervaly podle obecných zásad pro tvoření intervalů. Zatřiďte okresy do příslušných intervalů pro intuitivní intervaly B a do jednotlivých kvartilů.

Řešení: Doporučuje se, aby intervaly byly stejně velké a jejich počet by měl odpovídat přibližně odmocnině statistických jednotech. Zvolíme osm intervalů, sedm stejně velkých s krokem 50 a poslední osmý pro ostatní okresy. Řešení je v tabulce: výsledek řešení úkolu č. 3.
Okresy dle intervalů B

Legenda:
Barevná škála    
Intervaly B:0 - 5051 - 100101 - 150151 - 200
Barevná škála    
Intervaly B:201 - 250251 - 300301 - 750nad 751

Úkol č. 8 (neřešený): Vyjádřete histogramem tyto intervalové četnosti. Posuďte vhodnost takto vytvořených intervalů a na základě mapy charkterizujte hustotu osídlení v krajích a regionech ČR.

Příklad 2 (neřešený)

V tabulce je seznam 76 okresů. K dispozici máte i mapu (public domain - zdroj: Wikimedia Commons).


Soubory ke stažení: geoinformatika.xls a okresy1.png.


Postupujte obdobně jako v příkladu 1, tentokrát však s údaji o nezaměstnaností v okresech ČR.