fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 1
Měsíční plán akcí: květen 2018
2
Žákovský průvodce maturitní zkouškou JARO 2018
3
Seznam přijatých uchazečů v 1. kole přijímacích zkoušek
4
Napsali o nás: Jak dopadly písemné maturity do milevského gymnázia?
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
Fotogalerie: Okresní kolo Poháru rozhlasu
Napsali (nejen) o nás: Okresní kolo Poháru rozhlasu v Písku
17
Vyhlášení 2. kola přijímacího řízení
Biologická olympiáda kat. C nám přinesla úspěch
Fotogalerie: Krajské kolo OVOV v Táboře
Molíková opět postoupila do republikového finále
18 19 20
21
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
22
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
Kopírovací centrum pro žáky a učitele
Milevské gymnazistky přidaly do sbírky další pohár
23
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
24
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
25
Oběžná dráha za dveřmi
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
Zpracování osobních údajů
Záznam o činnosti zpracování osobních údajů
Slavnostní zakončení ústní části maturitní zkoušky JARO 2018
Maturity ve třídě 4.A byly úspěšné
26 27
28 29
Beseda o národních srovnávacích zkouškách
30 31 1
Měsíční plán akcí: červen 2018
Mezinárodní den dětí
Výsledky 2. kola přijímacího řízení
Poděkování za pomoc při dni dětí
2 3
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.