fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1
Měsíční plán akcí: říjen 2018
KB Florbal Challenge
2
Tisková zpráva: Dvorek milevského gymnázia má novou tvář
3 4
Už potřetí se běželo S mapou v ruce skrz Vinice
5 6 7
8
Testování VEKTOR 4
9
Testování VEKTOR 4
10
Testování VEKTOR 4
Určení maturitních předmětů profilové části maturitní zkoušky pro rok 2019
Přírodovědný klokan
11
Testování VEKTOR 4
Informace o otevíraných oborech a dnech otevřených dveří
12
Testování VEKTOR 4
13
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
14
Exkurze do EP (1) Frankfurt nad Mohanem
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
Gymnazisté cestovali do centra Evropské unie
Exkurze do EP (4) Lovaň
Cesta do Bruselu v dvaceti šesti obrazech
15
Genius Logicus 2018/19
Exkurze do EP (2) Antverpy
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
Exkurze do EP (3) Gent
Gymnazisté cestovali do centra Evropské unie
Exkurze do EP (4) Lovaň
Exkurze do EP (5) Bruggy
Cesta do Bruselu v dvaceti šesti obrazech
Exkurze do EP (6) Brusel
16
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
Gymnazisté cestovali do centra Evropské unie
Exkurze do EP (4) Lovaň
Cesta do Bruselu v dvaceti šesti obrazech
Exkurze do EP (6) Brusel
17
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
Gymnazisté cestovali do centra Evropské unie
Cesta do Bruselu v dvaceti šesti obrazech
Exkurze do EP (6) Brusel
18
Informovali (i o naší) cestě do Bruselu
19
Nekřížkuj jen pod lavicí. Zapoj se i ty do pIšQworek!
Čtvrťáci vylepili plakát na svůj maturák na dveře školy
20 21
22
CERMAT aktualizoval seznam VŠ akceptujících nepovinnou zkoušku MATEMATIKA+
23 24
Výsledky Logické olympiády
25
Maturitní okruhy pro maturitu ve šk.r. 2018/19
26
I sextáni už vylepili svůj plakát na maturák
Výroční zpráva za školní rok 2017/18
27 28
29 30 31 1
Měsíční plán akcí: listopad 2018
Novela maturitní vyhlášky č. 177/2009 Sb. - konání maturitní zkoušky v roce 2019
Výsledek OK KB Florbal Challenge chlapců
2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.