fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30 31 1
Měsíční plán akcí: listopad 2018
Novela maturitní vyhlášky č. 177/2009 Sb. - konání maturitní zkoušky v roce 2019
Výsledek OK KB Florbal Challenge chlapců
2 3 4
5 6
Jsme připojeni k eduroam!
7 8 9
OK pIšQworky
10 11
12
Soutěž Bobřík informatiky již pojedenácté
Důležité informace pro maturitu JARO 2019
Prezentace SŠ v Písku
Bobřík informatiky - kategorie SENIOR
13
Soutěž Bobřík informatiky již pojedenácté
Termíny okresních kol předmětových olympiád pořádaných DDM Písek
I v kategorii JUNIOR se nám v Bobříku informatiky dařilo
14
Soutěž Bobřík informatiky již pojedenácté
15
Soutěž Bobřík informatiky již pojedenácté
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
Poslední naší kategorií byl KADET
16
Soutěž Bobřík informatiky již pojedenácté
Den otevřených dveří
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
Poslední naší kategorií byl KADET
17
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
18
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
19
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
20
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
21
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
22 23
Dějepisná olympiáda
24 25
26
Přehled KK i ostatních soutěží a olympiád vyhlášených MŠMT ČR
27 28 29
Týká se i nás: JčK přispěje 10 miliony žákům ....
30
Olympiáda v českém jazyce
1
Měsíční plán akcí: prosinec 2018
Jak jsme připravovali maturitní ples 4.A
2
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.