fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28 29
Beseda o národních srovnávacích zkouškách
30 31 1
Měsíční plán akcí: červen 2018
Mezinárodní den dětí
Výsledky 2. kola přijímacího řízení
Poděkování za pomoc při dni dětí
2 3
4
Odjezd na sportovně turistický kurz
Ukázka studentské práce: Panoramatické foto dronem
Sportovně turistický kurz 2018
5
Sportovně turistický kurz 2018
6
StreTech 2018
Fotogalerie: StreTech 2018
Sportovně turistický kurz 2018
7
Sportovně turistický kurz 2018
8
Sportovně turistický kurz 2018
9 10
11 12
Nejlepší JA Titan tým 2018
Napsali (nejen) o nás: Souboj Titanu byl dokonán! Zvítězilo Gymnázium Ostrava – Hrabůvka
13 14 15
Plavecko-běžecký pohár 2018
Tábor aneb cesta historií města
16 17
18 19 20 21
TÝM KAPA SE ZÚČASTNÍ JA AWARD CEREMONY V PROSTORÁCH REZIDENCE VELVYSLANCE USA
Reprezentanti gymnázia opět přebírali ocenění v rezidenci velvyslance USA
22 23 24
25 26
Ocenění
Český Krumlov pohledem (nejen) z raftu
Foto z exkurze tercie do kláštera
Tisková zpráva: Exkurze primy
27
Konec školního roku za dveřmi
28 29 30 1
Měsíční plán akcí: červenec 2018
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus > Nabídka

Nabídka

Nabídka je ochota prodávajících prodat určité množství zboží nebo služeb za určitou cenu. Motivem prodávajících je prodat zboží za maximální možnou cenu a dosáhnout tak co největší získ.

Členění nabídky:

  • individuální - nabídka jednoho prodávajícího jedno konkrétní zboží
  • tržní (dílčí) - nabídka všech prodávajících jednoho konkrétního zboží
  • agregátní - celková nabídka - všech prodávajících všech statků a služeb - užívá se v makroekonomii

Nabídková křivka (značí se S - z angl. supply) vyjadřuje závislost nabízeného množství (Q) na ceně (P).

Nabídková křivka

Poznámka: Oproti matematice se zde stalo zvykem kreslit osy nezávisle a závisle proměnné obráceně.

Na obr. je zobrazena nabídková křivka (modrá - Supply) společně s křivkou poptávky a bodem tržní rovnováhy (zdroj: Wikimedia Commons).

Zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou zboží nebo služby roste nabídka tohoto zboží (služby).

Změny v nabídce:

  • pohyb po křivce - změna ceny vyvolá změnu nabízeného množství
  • pohyb celé křivky vlevo nebo vpravo - změna dalších podmínek. Např.
  • zvýšení cen vstupů, tj. nákladů na výrobu zboží; způsobí posun celé křivky doleva
  • velká úroda zemědělského produktu - posun křívky doprava

Nabídku dále ovlivňuje:

  1. změny ceny:
    • substitutů - substituty jsou zboží, které se ve spotřebě nahrazují. Např. jahody - třešně či káva - čaj.
    • komplementů - komplementy, které se ve spotřebě vzájemně doplňují (např. auto - benzín)
  2. technologie - nová technologie s vyšší produktivitou práce posouvá křivku doprava
  3. dále mj. vstup konkurence na trh, vládní politika (např. zvýšení daní), výkyvy počasí.