fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 31 1
Měsíční plán akcí: listopad 2017
2 3
Výsledky Logické olympiády 2017
4 5
6 7 8
Seznam kandidátů pro volby do školské rady
9
Napsali nám a také o nás aneb sázení stromků
10 11 12
13
X. ročník soutěže Bobřík informatiky
Bobřík informatiky: Začali jsme kategorií SENIOR
14
X. ročník soutěže Bobřík informatiky
Bobřík informatiky: Nejvíc soutěžících máme v kategorii JUNIOR
15
X. ročník soutěže Bobřík informatiky
Bobřík informatiky: Nejvíc úspěšných řešitelů máme v kategorii KADET
16
Den otevřených dveří - čtvrtek 16. listopadu 2017
17 18
Bobřík informatiky: Kategorie KADET a JUNIOR uzavřeny
19
20 21
Školní mléko: aktuality a alternativní dotované výrobky
Ranní probuzení na Šobrovce
Bobřík informatiky: I kategorie SENIOR je definitivně uzavřena
22 23
Vyhlášení voleb do školské rady
24 25 26
27
XaXaXaXa potřetí v krajském kole pIšQworek
28
Výsledky EXCELENCE ZŠ 2017
Romance pro křídlovku
Internetová matematická olympiáda
29 30
Best In English
1
Přihlašování k maturitě JARO 2018
Měsíční plán akcí: prosinec 2017
2 3
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.