fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27
Aneta Haškovcová – hudba ke mně odjakživa patřila
Poděkování za pomoc při organizaci Sportovních her seniorů
Sportovní hry seniorů (doplněno)
28 29 30 31 1
Měsíční plán akcí: duben 2018
Tematicky zaměřené maturitní zpravodaje k maturitě JARO 2018
2 3 4
Napsali o nás: Gymnazisté úspěšní v konverzační soutěži v RUJ
Fotogalerie: Praktická maturita z chemie
Aneta a Štěpán uspěli v KK Olympiády v CEJ
5
Plzeňské dobrodružství aneb od piva na pitevnu
Krajské kolo Dějepisné olympiády
6
Omluva za nefunkčnost informačního systému
7
Omluva za nefunkčnost informačního systému
8
Omluva za nefunkčnost informačního systému
9
Omluva za nefunkčnost informačního systému
10 11
Maturita JARO 2018: termíny písemných zkoušek společné části
Slohovky aneb zamyšlení nad letošními tématy krátké slohové práce
12 13 14 15
16 17 18
Fotogalerie: Okresní kolo OVOV v Písku
19 20
Krajské kolo soutěže v programování
21 22
23
The Way We Were
Maturitní tablo 4.A (2014-2018)
Poslední zvonění očima třeťáka
24
Ukázka dravců
25 26 27 28 29
30 1
Měsíční plán akcí: květen 2018
2
Žákovský průvodce maturitní zkouškou JARO 2018
3
Seznam přijatých uchazečů v 1. kole přijímacích zkoušek
4
Napsali o nás: Jak dopadly písemné maturity do milevského gymnázia?
5 6
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.