fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
PF 2019 od Antee
Měsíční plán akcí: leden 2019
PF 2019
2 3 4 5
Seminární práce v maturitním ročníku
6
7 8 9 10 11
Maturitní ples 4.A (2015-2019)
Připravujeme ...
"Mobilní" maturák 4.A
12 13
14 15
Krajské kolo MO kat. A
16
Okresní kolo Dějepisné olympiády
17 18 19
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
20
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
21
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
22
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
23
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
24
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
25
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
26
Lyžařský kurz primy a tercie (aktualizace - foto)
Fotogalerie: Lyže 2019
27
28
Aneta opět nejlepší v okresním kole Olympiády z českého jazyka
29
Krajské kolo Ekonomické olympiády
30
Máme sedm skvělých "seniorů"!
Velký úspěch v národním kole Bobříka informatiky
31
Vyhlášení kritérií přijímacího řízení
1
Měsíční plán akcí: únor 2019
2 3
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.