fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 1
Měsíční plán akcí: říjen 2024
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Dějepisná olympiáda (I - ZŠ)

Dějepisná olympiáda (I - ZŠ)



Datum konání:
19.1.2021

Rád bych se mýlil, myslím si však, že o skutečnosti, že i v letošním zatím velmi nelehkém školním roce probíhají školní soutěže, je obecná povědomost mezi žáky, rodiči a veřejností samozřejmě s výjimkou organizátorů, samotných soutěžících a učitelů, kteří žáky připravují, malá. 

Jsem si vědom toho, že i já jsem pro toto zatím udělal velmi málo a o soutěžích vás zatím neinformoval. Začínám to napravovat.

První soutěží, které se budu věnovat je dějepisná olympiáda.

dej-olymp.pngDějepisná olympiáda v minulém školním roce doznala významné změny, kterou učitelé dějepisu na středních školách uvítali, je návrat ke kategorii určená středoškolákům.

Dějepisná olympiáda (DěO) je soutěž vycházející z obsahu vzdělávacího oboru dějepis v rámcových vzdělávacích programech a organizovaná jako cílevědomá vzdělávací aktivita založená na systematické práci s talentovanými žáky zejména 8. a 9. ročníků základních škol, 3. a 4. ročníků osmiletých gymnázií, 1. a 2. ročníků šestiletých gymnázií a žákům 1. – 4. ročníků středních škol, 5. – 8. ročníků osmiletých gymnázií, 3. – 6. ročníků šestiletých gymnázií. Dějepisná olympiáda je postupovou soutěží a organizuje se ve čtyřech kolech - školní, okresní, krajské a celostátní. Vyššího kola se mohou zúčastnit jen žáci postupující z bezprostředně nižšího kola. Soutěž je jednotná pro celé území České republiky a pořádá se každoročně. Každý ročník má jiné tematické zaměření, jednotné pro všechna postupová kola, jež se liší jen svou náročností. 

(zdroj: organizátor soutěže)

V úterý 19. ledna 2021 se konalo online okresní kolo dějepisné olympiády, které nám přineslo velký úspěch v podobě vítězství naší sekundánky Natálie Procházkové. Požádal jsem Natálku o menší příspěvek. Zde je:

Labyrintem barokního světa

A. Pozzo: nástropní freska Oslava sv. Ignáce z Loyoly (ilustrační obrázek)Stejně jako minulý rok jsem se i letos v prosinci účastnila školního kola Dějepisné olympiády.  Letošní téma bylo poměrně rozsáhlé – „Labyrintem barokního světa (1556–1781)“. A protože jsme se spolužačkou Veronikou postoupily do okresního kola, musely jsme se začít připravovat.  Před vánočními prázdninami jsme dostaly studijní materiály, což byly kromě učebnic dvě knihy, respektive jejich ofocená verze: Po stopách baroka v Čechách od Martina Bedřicha a České země v době baroka od Jitky Lněničkové.  Poté nám naše dějepisářka ještě doporučila zhlédnout dokumentární film Jako letní sníh o životě Jana Ámose Komenského.

Týden před samotnou soutěží nám došly mailem potřebné informace, jako je čas a místo konání. Místem konání ale nebyl tentokrát Písek, což bylo zcela odlišné od předchozích ročníků. My všichni soutěžící jsme totiž celým procesem prošli on-line.

Druhý mail přišel 19. ledna sedm minut před začátkem samotného okresního kola, tedy před devátou hodinou dopoledne.  A to s ničím jiným než s odkazem na samotné zadání ve Formulářích Google. Pak nám nezbývalo nic jiného než napnout všechny své síly a odpovědět na 20 různých otázek a úkolů. Měli jsme na všechny hodinu a půl čistého času. V 10:30, kdy končila možnost cokoliv do formuláře přidat, stačilo jen kliknout na tlačítko Odeslat a bylo hotovo. Ti, kteří se chtěli později poučit ze svých chyb, si mohli nechat odeslat své odpovědi na mail.

Takhle tedy vypadalo letošní zvláštní okresní kolo Dějepisné olympiády. Já už se těším na další, tentokrát krajské kolo a doufám, že už se bude psát pěkně „postaru“: propiskou a na papír.

Dodám jen, že okresního kola se zúčastnilo celkem deset soutěžících z 8. a 9. tříd ZŠ a odpovídajících tříd víceletých gymnázií. Sedm soutěžících se stalo úspěšnými řešiteli, mezi něž se zařadila vedle Natálky i její spolužačka Veronika Matoušková, která skončila na čtvrtém místě. 

Do krajského kola, které se bude konat 17. března 2021 postupují první tři a případně další úspěšní řešitelé, jejichž počet určí krajské komise.

Naším dívkám blahopřejeme a děkujeme za reprezentaci.

(Ilustrační obrázek: A. Pozzo: nástropní freska Oslava sv. Ignáce z Loyoly, zdroj Wikimedia Commons)