Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29
Úřední dny o prázdninách
30
Úřední dny o prázdninách
31
Úřední dny o prázdninách
1
Úřední dny o prázdninách
2
Úřední dny o prázdninách
3
Úřední dny o prázdninách
4
Úřední dny o prázdninách
5
Úřední dny o prázdninách
6
Úřední dny o prázdninách
7
Úřední dny o prázdninách
8
Úřední dny o prázdninách
9
Úřední dny o prázdninách
10
Úřední dny o prázdninách
11
Úřední dny o prázdninách
12
Úřední dny o prázdninách
13
Úřední dny o prázdninách
14
Úřední dny o prázdninách
15
Úřední dny o prázdninách
16
Úřední dny o prázdninách
17
Úřední dny o prázdninách
18
Úřední dny o prázdninách
19
Úřední dny o prázdninách
20
Úřední dny o prázdninách
21
Úřední dny o prázdninách
22
Úřední dny o prázdninách
23
Úřední dny o prázdninách
24
Úřední dny o prázdninách
25
Úřední dny o prázdninách
26
Úřední dny o prázdninách
27
Úřední dny o prázdninách
28
Úřední dny o prázdninách
29
Úřední dny o prázdninách
30
Úřední dny o prázdninách
31
Úřední dny o prázdninách
1
Úřední dny o prázdninách
Drobečková navigace

Hlavní strana > Aktuality > Jihočeská robotika 2. ročník

Jihočeská robotika 2. ročník



Datum konání:
4.6.2019

V úterý 4. června 2019 jsem se zúčastnil 2. ročníku konference zaměřené na robotiku a programování ve školách. Toto setkání bylo určeno ředitelům a pedagogům 1. a 2. stupně ZŠ i SŠ a rovněž vedoucím či lektorům DDM a SVČ. Jeho cílem bylo ukázat,  že robotika ve školách má smysl a že se jí učitelé nemusí bát. Zájemci dostali praktické tipy a příklady, jak na to.

Obr. 1: Plakát

Obr. 2: OzobotCílem polytechnického vzdělávání ve 21. století je rozvíjet u žáků a studentů znalosti a dovednosti technického prostředí. Pomáhat dětem vytvářet správné pracovní návyky, které využijí v běžném životě a později i v pracovním prostředí, dále posilovat zájem o technické obory, podporovat kreativitu, touhu tvořit a v neposlední řadě rozvíjet i tzv. soft skills, které jsou nutné pro práci v týmu. Možností, jak polytechnické vzdělávání zařadit do vzdělávacího procesu, je opravdu hodně. Robotiku lze implementovat v rámci školních vzdělávacích programů do většiny běžných předmětů nebo se věnovat robotice v kroužcích či klubech. Ty můžete nyní zřídit díky podpoře EU projektů – a v rámci Šablon II mohou kroužky a kluby otevírat jak školy, tak školní družiny i střediska volného času.

Po úvodu zaměřeném na význam robotiky ve vzdělání jsme se nejprve seznámili s malým robotem Ozobotem, se kterým mohou pracovat i mladší žáci. Ozobot umí rozlišovat barvy a sledovat stopu nakreslenou např. černým fixem o šíři 5 mm. Programuje se pomocí příslušných kombinací barev, které se vkládají přímo do černé stopy (viz obr. 2). 

Obr. 3: Ozobot - vodní slalomPrakticky jsme si zkusili naprogramovat proplouvání Ozobotu zelenými povodnými a červenými protivodnými brankami vodního slalomu (obr. 3.)

Následoval dopolední blok seminářů, z nichž jsem si vybral blok Začínáme s programováním - on-line aplikace a portály zaměřené na algoritmizaci a programování. Poznali jsme řadu různých desktopových i online aplikací zaměřených na kreslení i test vývojových diagramů, programování pomocí bloků, her, které učí děti algoritmům a programování aj.. Obr. 4: Hry BlocklyNejvíce mě zaujala Hry Blockly, která obsahuje řadu úloh, pomocí nichž si žáci procvičí práci s bloky. Aplikace pracuje online bez registrace a je lokalizována i do češtiny (viz obr. 4)

Obr. 5: Robot sestavený z  VEX IQPro odpolední část jsem si vybral program Robotika s VEX IQ - stavba robotického modelu a programování pro 2. stupeň ZŠ či SŠ.  Robotická konstrukční stavebnice VEX IQ má různé verze a mohou s ní pracovat starší žáci, středo i vysokoškoláci. Naší úkolem bylo naprogramovat ovládání jedním kolečkem směr otáčení jiného kolečka, přičemž rychlost otáčení cílového kolečka závisela na vzdálenosti překážky (naší ruky) od čidla pro měření vzdáleností a dynamicky se měnila pohybem ruky. Ukázka robota sestaveného z robotické stavebnice VEX IX (obr. 5).

Celá akce se mi velmi líbila a inspirovala mě pro výuku informatiky na naší škole.