fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31 1
Měsíční plán akcí: duben 2025
Klokan už do nás odskákal s výsledky
Historické události skutečné i domnělé očima AI aneb "čistá holá pravda" (1)
2
V dějepisných soutěžích se nám tradičně daří
3 4 5 6
7
Mistrovství republiky v Psaní hravě (SŠ)
8
Mistrovství republiky v Psaní hravě (SŠ)
Testování PISA 2025
9
Mistrovství republiky v Psaní hravě (SŠ)
Testování PISA 2025
10
Mistrovství republiky v Psaní hravě (SŠ)
Testování PISA 2025
Minifotbal (aktualizováno)
11
Mistrovství republiky v Psaní hravě (SŠ)
Přijímací zkoušky 2025
12
Přijímací zkoušky 2025
13
Přijímací zkoušky 2025
14
Hledáme školního maskota!
Přijímací zkoušky 2025
Mistrovství republiky v Psaní hravě - už známe výsledky!
15
Přijímací zkoušky 2025
16
Přijímací zkoušky 2025
17 18 19 20
21
Po roce je tu opět SKIRMISH
22
Po roce je tu opět SKIRMISH
23
Po roce je tu opět SKIRMISH
24
The Way We Were (2019-2025)
Po roce je tu opět SKIRMISH
Úspěch našich žáků na branných závodech POKOS!
Poslední zvonění třídy 4.A: (2019) 2021 - 2025
25
Po roce je tu opět SKIRMISH
Den s roboty
26
Po roce je tu opět SKIRMISH
27
Po roce je tu opět SKIRMISH
28
Ve SKIRMISHI jsme nejaktivnější školou v JčK!
29 30 1
Měsíční plán akcí: květen 2025
2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Jihočeská robotika 2. ročník

Jihočeská robotika 2. ročník



Datum konání:
4.6.2019

V úterý 4. června 2019 jsem se zúčastnil 2. ročníku konference zaměřené na robotiku a programování ve školách. Toto setkání bylo určeno ředitelům a pedagogům 1. a 2. stupně ZŠ i SŠ a rovněž vedoucím či lektorům DDM a SVČ. Jeho cílem bylo ukázat,  že robotika ve školách má smysl a že se jí učitelé nemusí bát. Zájemci dostali praktické tipy a příklady, jak na to.

Obr. 1: Plakát

Obr. 2: OzobotCílem polytechnického vzdělávání ve 21. století je rozvíjet u žáků a studentů znalosti a dovednosti technického prostředí. Pomáhat dětem vytvářet správné pracovní návyky, které využijí v běžném životě a později i v pracovním prostředí, dále posilovat zájem o technické obory, podporovat kreativitu, touhu tvořit a v neposlední řadě rozvíjet i tzv. soft skills, které jsou nutné pro práci v týmu. Možností, jak polytechnické vzdělávání zařadit do vzdělávacího procesu, je opravdu hodně. Robotiku lze implementovat v rámci školních vzdělávacích programů do většiny běžných předmětů nebo se věnovat robotice v kroužcích či klubech. Ty můžete nyní zřídit díky podpoře EU projektů – a v rámci Šablon II mohou kroužky a kluby otevírat jak školy, tak školní družiny i střediska volného času.

Po úvodu zaměřeném na význam robotiky ve vzdělání jsme se nejprve seznámili s malým robotem Ozobotem, se kterým mohou pracovat i mladší žáci. Ozobot umí rozlišovat barvy a sledovat stopu nakreslenou např. černým fixem o šíři 5 mm. Programuje se pomocí příslušných kombinací barev, které se vkládají přímo do černé stopy (viz obr. 2). 

Obr. 3: Ozobot - vodní slalomPrakticky jsme si zkusili naprogramovat proplouvání Ozobotu zelenými povodnými a červenými protivodnými brankami vodního slalomu (obr. 3.)

Následoval dopolední blok seminářů, z nichž jsem si vybral blok Začínáme s programováním - on-line aplikace a portály zaměřené na algoritmizaci a programování. Poznali jsme řadu různých desktopových i online aplikací zaměřených na kreslení i test vývojových diagramů, programování pomocí bloků, her, které učí děti algoritmům a programování aj.. Obr. 4: Hry BlocklyNejvíce mě zaujala Hry Blockly, která obsahuje řadu úloh, pomocí nichž si žáci procvičí práci s bloky. Aplikace pracuje online bez registrace a je lokalizována i do češtiny (viz obr. 4)

Obr. 5: Robot sestavený z  VEX IQPro odpolední část jsem si vybral program Robotika s VEX IQ - stavba robotického modelu a programování pro 2. stupeň ZŠ či SŠ.  Robotická konstrukční stavebnice VEX IQ má různé verze a mohou s ní pracovat starší žáci, středo i vysokoškoláci. Naší úkolem bylo naprogramovat ovládání jedním kolečkem směr otáčení jiného kolečka, přičemž rychlost otáčení cílového kolečka závisela na vzdálenosti překážky (naší ruky) od čidla pro měření vzdáleností a dynamicky se měnila pohybem ruky. Ukázka robota sestaveného z robotické stavebnice VEX IX (obr. 5).

Celá akce se mi velmi líbila a inspirovala mě pro výuku informatiky na naší škole.