fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
24 25 26 27 28 1
Měsíční plán akcí: březen 2025
2
3 4 5 6 7 8 9
10
Soutěže žáků
Nové šatní skříňky
11 12 13
Literatura 19. století nálepek zbavená
14 15 16
17
Den svatého Patrika
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
Sv. Patrik, shamrock a zelený Erin
18
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
Cesta do Indie
19
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
20
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
Za divadlem do Prahy
21
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
Po roce k nám znovu přiskákal Matematický klokan
22
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
23
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
24
Postup na krajské kolo Prezentiády
Spelling Bee
25 26 27 28 29 30
31 1
Měsíční plán akcí: duben 2025
Klokan už do nás odskákal s výsledky
Historické události skutečné i domnělé očima AI aneb "čistá holá pravda" (1)
2
V dějepisných soutěžích se nám tradičně daří
3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Beseda o makroekonomickém vývoji ČR

Beseda o makroekonomickém vývoji ČR



Datum konání:
20.5.2022

Přiznám se, že když jsem byl e-mailem osloven Českou ekonomickou společností s nabídkou přednášky pro studenty v rámci projektu Experti do škol, že jsem nejprve cíleně zjišťoval, zda mezi lektory není absolvent naší školy Jan Vejmělek. Když jsem ho mezi lektory nalezl, oslovil jsem právě jeho se žádostí o návštěvu naší školy. 


Česká ekonomická společnost na vebu svého projektu uvádí:

Logo Experti do škol"Účelem projektu Experti do škol je seznámit studenty středních škol z projektu v České republice s aktuálním ekonomickým děním z pohledu uznávaných českých ekonomů z řad vysokoškolských pedagogů a finančních odborníků. Cílem je přiblížit středoškolským studentům ekonomii v praxi a motivovat je ke studiu na vysokých školách s ekonomickým zaměřením. Projekt probíhá formou přednášek na středních školách, kdy střední školy vybírají ze seznamu témat, viz níže, a pomocí webového formuláře domlouvají přednášky s přednášejícím. Přednášky s diskusí jsou v délce 90 minut, pokud není u tématu uvedeno jinak. Po realizaci přednášky obě strany vyplní dotazník spokojenosti. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka. Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR a Nadací CERGE-EI."

(zdroj: https://www.cse.cz/experti)


Přednáška Jana VejmělkaS Ing. Janem Vejmělkem, Ph.D., CFA, který působí jako hlavní ekonom a vedoucí Ekonomického  a strategického výzkumu Komerční banky,  jsem domluvil přednášku pro naše žáky 3. ročníku  na 20. květen 2022.

Jan Vejmělek ve svém vystoupení, které trvalo 60 minut, nejprve seznámil žáky s důvody, proč se KB jakožto komerční banka zabývá sledováním a prognózováním makroekonomického vývoje a jaké služby v této oblasti poskytuje klientům své banky. Jako příklad služeb pro klienty banky věnoval každému žákovi výtisk akutální čtvrtletní zprávy Ekomických výhledů s podtitulem Strašák jménem staglace, což bylo ostatně téma hlavní části jeho přednášky.

Velmi poutavě a srozumitelně seznámil žáky předmětu ekonomika a finance s aktuálním vývojem našeho národního hospodářství. V popisu stavu naší ekonomiky a jejího výhledu především na následujících 12 měsíců zdůraznil dopad pandemie Covidu 19 a napadení Ukrajiny Ruskem. Zejména za pomoci grafů názorně ilustroval především mělkou recesi, která čeká naši ekonomiku, dále přiblížil vývoj inflace a prognózu jejího vývoje v následujícím roce. Zaměřil se i vývoj úrokových sazeb České národní banky a na dopad těchto sazeb na další vývoj ekonomiky. Věnoval pozornost i vývoji české koruny a dopadům vývoje kurzů zejména pro naše průmyslové podniky především z hlediska exportu.

Lektor a posluchačiPřednáška studenty velmi zaujala, škoda jen, že aktuální provozní  podmínky školy těsně po maturitách, umožnily věnovat semináři jen omezený čas jedné hodiny. 

Děkuji našemu absolventovi za velmi kvalitní přiblížení problematiky přístupným způsobem, což odráží i lektorovu pedagogickou zkušenost z výuky, pravda sice vysokoškolských studentů, ale Jan Vejmělek má zkušenosti i se středoškoláky.

V jiném zdejším příspěvku píši o své účasti na prezentační výstavě Středoškolská technika (StreTech), kde mě zaujala práce jednoho z vystavujících středoškoláků na téma Vývoj české koruny. Byl jsem překvapen znalostmi tohoto žáka o této problematice, kterou se dle svých slov zabývá již od prvního ročníku (aktuálně je ve třetím). Nemohl jsem si při rozhovoru s ním nevzpomenout na přednášku Jana Vejmělka, která se tematicky zčásti shodovala s žákovou prací určenou pro Středoškolskou odbornou činnost (SOČ), samozřejmě s tím, že autor ve své "sočce" řeší jen jednu z částí celkové problematiky, které se Jan Vejmělek na naší škole věnoval.

(foto: Kateřina Kolářová)