Muzeum sportovních vozů bylo pro veřejnost poprvé otevřeno v říjnu 1997. Rozkládá se ve dvou podlažích a přilehlém depozitu. K zhlédnutí je zde kolem 100 exponátů. Sbírku tvoří závodní a sportovní vozy od 20. let minulého století až po současnost. Mezi nejstarší patří Ford "T", který byl vyroben v roce 1914. K vidění jsou také modernější okruhové a soutěžní speciály. Velkým lákadlem jsou formulové vozy. Vystaveny jsou zde i formule od roku výroby 1967 až po ty současné, např. F1 stáje Lotus, formule americké série IRL, formule F3, formule Easter. V muzeu uvidíte zblízka jedinečné stroje, které se proslavily na závodních tratích.
Expozice závodních a sportovních automobilů je obohacena mimo jiné velkoplošnými originály obrazů aut od Jiřího Rameše, originálními závodními kombinézami (například Ralfa Schumachera, Villeneuva, Bernda Schneidera, Tomáše Engeho) a velkými modely sportovních prototypů.
V rámci exkurzí pořádaných Letištěm Praha máte příležitost poznat pracovní zázemí mnoha zajímavých profesí a místa, kam se cestující běžně nedostanou. Seznámíte se zblízka s nejlepším letištěm střední a východní Evropy (World Airport Awards 2007, 2008, 2009). Uvidíte provoz a shon na odbavovacích plochách, seznámíte se s dráhovým systémem a dostanete se do těsné blízkosti fascinujících strojů – letadel. Z několika desítek metrů uvidíte starty a přistání různých typů letadel, poznáte letecké společnosti, které si zvolily Prahu jako cílovou destinaci. Budete mít možnost navštívit nejmodernější stanici Záchranné a požární služby v České republice, která byla otevřena v roce 2006, a představíme vám Terminál 2, který získal v roce 2006 ocenění Dopravní stavba roku České republiky.
Historie letiště se začala psát už v roce 1929, kdy byl přijat návrh tehdejší vlády ČSR o vybudování nového letiště. Výstavba letiště byla zahájena v červenci 1932 s použitím co nejmenšího podílu mechanizace, aby stavba přispěla ke snížení nezaměstnanosti v době krize. Výstavba byla ukončena 1. března 1937 a letiště bylo ihned zahraničními odborníky označeno za jedno z nejlepších v Evropě. Moderní a nadčasová odbavovací hala se stala vzorem pro mnoho dalších nově vznikajících letišť v celé Evropě.
Od roku 1921, kdy se staly Lány letním sídlem prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, je toto místo nesmazatelně spjato s jeho osobností a odkazem. První prezident Československa si Lány velmi oblíbil a lánský hřbitov se stal také místem jeho posledního odpočinku. Bohužel mnoho let bylo veřejné uctívání památky prvního prezidenta nemožné a dokonce stíhané. Po roce 1989 se mohla konečně uskutečnit myšlenka připomenutí osobnosti a ideálů T.G.Masaryka.
POZNÁMKA:
V části muzea probíhají v současné době rekonstrukční práce. Z tohoto důvodu bude upřesněno později, zda k návštěvě muzea vůbec dojde, případně v jakém rozsahu.
Obr. zámek Lány - autor: Peter Stehlik PS-2507 – Vlastní dílo, CC BY 3.0, Odkaz
Foto osobní archív Mgr. Leoš Smrčina
© 2024 Gymnázium, Milevsko, Masarykova 183, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti, Povinně zveřejňované informace, Mapa webu
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO