fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29 30
Olympijský víceboj
1
Měsíční plán akcí: květen 2024
2 3 4 5
6 7 8 9 10
No BackPack Day 2024
11 12
13 14 15
Seznam přijatých uchazečů PZ do 4G a 6G pro šk. rok 2024/2025
16 17 18 19
20
Vyhlášení 2. kola přijímacího řízení pro šk. rok 2024/2025
Maturity 2024
21
Maturity 2024
Teraristika
22
Maturity 2024
23 24
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
25
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
26
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
27
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
28
Vyhlášení voleb do školské rady
Volby do školské rady: zveřejnění kandidátů za "oprávněné osoby"
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
VOLBY DO ŠKOLSKÉ RADY - Informace pro rodiče nezletilých žáků
29
Vyhlášení voleb do školské rady
Volby do školské rady: zveřejnění kandidátů za "oprávněné osoby"
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
VOLBY DO ŠKOLSKÉ RADY - Informace pro rodiče nezletilých žáků
30
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
31
Soutěž IT & kybernetická bezpečnost SKIRMISH CZECH REPUBLIK
1
Měsíční plán akcí: červen 2024
2
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Jak jsem letošní StreTech viděl já aneb některé zajímavé příspěvky

Jak jsem letošní StreTech viděl já aneb některé zajímavé příspěvky



Datum konání:
7.6.2023

O letošním 15. ročníku StreTechu jsem psal v tomto příspěvku.

Již několik let usiluji o získání vystavovatelů na StreTechu z řad našich studentů. Zejména se zaměřuji na práce přírodovědné a společenskovědní, které mají na StreTechu své významné místo, třebaže název akce Středoškolská technika je trochu zavádějící.

Letos jsem si vybral několik prací, které mě zaujaly, a stručně vás s nimi seznámím. Jsou to především práce netechnické, zaujala mě však také některá technická řešení zejména v oblasti robotiky.  

Autorka práce o šintoismuPrvní práce se týká šintoismu, což je původní japonské náboženství.  Zabývá se jeho historií do roku 1900, božstvy a nejdůležitějšími náboženskými památkami. Krátce zasahuje i do mytologie. Navíc také popisuje způsob modlitby a vzývání šintoistických bohů a zahrnuje jednoduché porovnání s křesťanstvím. 

Autorka se učí japonštině a ráda by studovala japanologii.

Miura origamiJiná práce, tentokrát s 3D exponáty, se věnuje miura origami, mechanickými materiály, které spadají do skupiny tzv. auxetických materiálů. Jedná se o materiály se zápornou Poissonovou konstantou, což znamená, že při působení silou v jednom směru, materiál se roztahuje i ve směru kolmém na směr natahování. Vystavovatelka  demonstrovala vlastnosti miura-ori materiálů na třech modelech poskládaných z papíru a ve své práci popsala i praktické využití těchto materiálů.

Další práce se zabývá využitími chmele otáčivého (Humulus lupulus L.). Většinu návštěvníků, mě nevyjímaje, napadalo využití chmele především při výrobě piva, avšak autor popsal i další využití chmele např. jako prostředku pro  pomoc s různými zdravotními problémy, jakými jsou nespavost či problémy se zažíváním. Chmel otáčivýStudent uvedl i význam rostliny pro  různá odvětví průmyslu a zhodnocuje budoucí možnosti využití rostliny v jednotlivých odvětvích. V rámci praktické části pro stanovení obsahu α a β hořkých kyselin v chmelové pryskyřici a porovnání obsahu analogů humulonu zvolil metoda plynové chromatografie.

Konzole URXDvojice studentů nazvala svoji práci URX. pod tímto označením se skrývá 3D tisknutá open-source studijní/herní konzole URX. Práce obsahuje technický návrh, design, softwarový kód, marketing a končí samotnou finální realizací produktu. Studenti vytvořili edukační pomůcky pro gymnázia, střední školy, integrované školy, případně první semestry VŠ v oborech programování, výpočetní technika, elektrotechnika, elektronické počítače, automatizace, číslicová technika, 3D modelování a další technické předměty. Herní konzole obsahuje tři jednoduché hry. S jednou z nich, což je známý Had, jsem měl možnost se se seznámit. Autorům jsem sdělil, že podle mého názoru by jejich konzole byla vhodná pro děti pro procvičování motoriky prstů. Cena konzole by toto využití asi dovolovala.

Autorka práce o výskytu hnízdišť čejky chocholatéJiná vystavující prezentovala svoji práci pod názvem Monitoring hnízdišť čejky chocholaté Vanellus vanellus v ČR v letech 2012 – 2021: výsledky projektu občanské vědy. Čejka chocholatá (Vanellus vanellus) je charakteristickým a známým ptačím druhem zemědělské krajiny, ale stejně jako u většiny obyvatel tohoto prostředí bohužel doznaly její populace výrazného úbytku v posledních desetiletích napříč celou Evropu, zejména vlivem intenzifikace zemědělství. Autorka samozřejmě nepracovala s vlastním sledováním hnízdišť, ale využila statistických dat poskytnutých ornitology. Na můj dotaz, jak je to s hnízděním tohoto ptáka u nás v Jihočeském kraji, sdělila, že náš kraj patří mezi kraje s největším počtem hnízdišť.

Kráčející robotJednou z prací, která se zabývá robotikou, byla práce Robot ovládaný mikrokontrolerem ESP32. V praktické části práce popisuje návrh, vymodelování, vytisknutí, naprogramování a rozpohybování čtyřnohého robota řízeného mikrokontrolérem ESP32 s užitím bezplatných programů. Jeho robot je kvadruped poháněný 12 servomotory, programovaný v jazyce C++, v prostředí Arduino IDE, modelovaný v programu Blender, osazený ultrazvukovým senzorem pro detekci překážek a displejem pro vyjádření „emocí“ robota.

pokračování následuje

(foto autor příspěvku)