fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
Ve SKIRMISHI jsme nejaktivnější školou v JčK!
Fond Sidus - poděkování
29 30 1
Měsíční plán akcí: květen 2025
2
Soutěž Battlefield - stav k 30. dubnu 2025
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE JAKO NÁSTROJ PRO BUDOVÁNÍ LEPŠÍCH VZTAHŮ A PŘEDCHÁZENÍ KONFLIKTŮM
13 14 15
Seznam přijatých uchazečů PZ z 1. kola do 4G a 6G pro šk. rok 2025/2026
16 17 18
19
ŠKOLNÍ E-SHOP ZNOVU OTEVŘEN
Vyhlášení 2. kola přijímacího řízení pro šk. rok 2025/2026
Ohlédnutí za (nejen) letošními maturitami
Jsme 3. v ČR v Psaní hravě základních škol a víceletých gymnázií!
20
Ohlédnutí za (nejen) letošními maturitami
Jsme 3. v ČR v Psaní hravě základních škol a víceletých gymnázií!
21
Ohlédnutí za (nejen) letošními maturitami
Jsme 3. v ČR v Psaní hravě základních škol a víceletých gymnázií!
22
Jsme 3. v ČR v Psaní hravě základních škol a víceletých gymnázií!
23
Jsme 3. v ČR v Psaní hravě základních škol a víceletých gymnázií!
24 25
26
Jihočeský kraj ocenil vítěze krajského kola soutěže SKIRMISH
27
Napsali (nejen) o nás
Mapový kvíz o znalosti zeměpisných znalostí USA a Kanady
28 29
Napsali o nás: Studenti se loučili s milevským gymnáziem v Latinské škole kláštera
30 31 1
Měsíční plán akcí: červen 25
Soutěž Battlefield - stav k 31. květnu 2025
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Inflace

Inflace

Cenová hladina - celková průměrná úrověň cen v ekonomice.

Pohyb cenové hladiny:

  • Inflace - růst cenové hladiny
  • Dezinflace - snížení tempa růstu cenové hladiny oproti předcházejícímu období
  • Deflace - pokles cenové hladiny

Vývoj inflace v čase se vyjadřuje v procentech a hovoříme o míře inflace.

Míra inflace se vyjadřuje cenovými indexy, přičemž nejčastěji se užívá index spotřebitelských cen, který sleduje pohyb cen ve spotřebním koši.

Druhy inflace:

Podle výše rozlišujeme inflaci:

  • mírnou - nárůst cenové hladiny je v jednotkách procent, přičemž urrčitá inflace (2 %) se považuje za přirozenou. Spotřebitel důsledky mírné inflace výrazně negativně nepociťuje.
  • pádivou - nárůst cenové hladiny je v desítkách procent. Klesá důvěra ve spořicí produkty bank, neboť pádivá inflace úspory znehodnocuje, lidé nakupují dlohodobě stabilní statky (nemovitosti, zlato, umělecké přeměty apod.)
  • hyperinflaci - nárůst cen je ve stovkách až tisících procent. Tento stav představuje zhroucení ekonomiky a důvěry v měnu. Ceny dosahují astronomické výše, vydávají se bankovky v nominálu milionů a miliard. Lidé se vracejí ke směně zboží za zboží (barter).

Inflaci lze rozlišit i podle očekávání na:

  • očekávanou - lze s ní počítat např. při investičním rozhodování, při výpočtu očekávaného výnosu automaticky odečítáme od hrubého výnosu očekávanou inflaci.
  • neočekávanou - jejím důsledkem je např. fakt, že na neočekávaně vysoké inlaci prodělávají věřitelé a naopak vydělávají dlužníci.

Podle příčin rozlišujeme inflaci:

  • poptávkovou - jestliže příjmy rostou rychleji než výroba, roste poptávka po zboží, což vede k růstu cen. Říká se jil též inflace tažaná poptávkou.
  • nabídkovou - pokud firmám restou náklady na vstupu (např. ceny energigí) zdražují své výrobky a vyvolávají pak tuto inflaci označovanou též jako inflace tažená nabídkou.
  • setrvačnou - pokud inflace po určitou dobu setrvává požadují zaměstnanci meziroční nárůst mezd minimálně o inlaci, pokud jejich požadavky zaměstnavatelé uspokojují, udržují tím tuto míru inlace.

Za příčinu inflace se obykle považuje rostoucí množství peněz v ekonomice.


100 milionů marek (Německo 1923)

Obr. ilustruje hyperinlaci: 100 milionů marek (Německo 1923). Zdrojem obr. je Wikimedia Commons).

Důsledky inflace:

  • klesá hodnota peněz
  • postihuje zejm. osoby se stálým příjmem
  • znehodnocuje vklady