Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29
Školní kolo soutěže Nejlepší JA Titan tým 2021
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost (nejen) pro pokročilé
Průběh školního kola hry JA Titan (znovu aktualizováno)
Školní akce v rámci Global Money Week 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
30
Školní kolo soutěže Nejlepší JA Titan tým 2021
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost (nejen) pro pokročilé
Průběh školního kola hry JA Titan (znovu aktualizováno)
Školní akce v rámci Global Money Week 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
31
Aktualizace školních webových stránek v březnu 2021
Prodloužení omezení provozu školy
Průběh školního kola hry JA Titan (3. část)
Velikonoční soutěž v psaní na rychlost byla velmi úspěšná
1
Prodloužení omezení provozu školy
Měsíční plán akcí: duben 2021
2
Prodloužení omezení provozu školy
3
Prodloužení omezení provozu školy
4
Prodloužení omezení provozu školy
5
Prodloužení omezení provozu školy
6
Prodloužení omezení provozu školy
K přijímačkám: povinnost testování a omlouvání z řádného termínu
7
Prodloužení omezení provozu školy
8
Prodloužení omezení provozu školy
Závěrečná konference Pražského studentského summitu
9
Prodloužení omezení provozu školy
10
Prodloužení omezení provozu školy
11
Prodloužení omezení provozu školy
12
Informace k provozu školy od 12. dubna 2021 (až do odvolání)
13
Materiál MŠMT ze dne 13.4.2021: Ochrana zdraví ...
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2
Drobečková navigace

Hlavní strana > Ekonomika a finance II > Klasická ekonomie

Klasická ekonomie

Adam Smith (1723 - 1790)

Adam Smith

  1. skotský filosof a ekonom
  2. profesor morální filosofie na Glasgowské univerzitě
  3. věřil v přirozený řád, který domněle existuje v přírodních jevech a který lze poznat pozorováním nebo pomocí morální vědy

Hlavní dílo: Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nation (1776) (Bohatství národů) - první komplexní práce ekonomické teorie, která se zabývala problematikou výroby a rozdělování.

Hlavní myšlenky:

  1. ekonomický růst, jehož základ spatřoval v dělbě práce
  2. z dělby práce vyplývá potřeba směny
  3. dalším faktorem stimulujícím růst je akumulace kapitálu, za jejíž základ Smith považuje spořivost
  4. Věřil v blahodárnost volné soutěže, která má své vlastní samoregulující mechanismy. Obhajoval sice laissez-faire, současně však uznával potřebu státního zasahování a nezastupitelnost tří funkcí státu v oblasti bezpečnosti, soudnictví a sféře veřejných prací.
  5. mikroekonomie: ceny jsou určeny výrobními náklady

Neviditelná ruka trhu

Smith tvrdil, že jednotlivec, „který má na zřeteli pouze svůj vlastní prospěch", je „veden neviditelnou rukou k výsledku, který nebyl součástí jeho záměru".

Říká se, že před Smithem bylo hodně ekonomické diskuse, avšak teprve po Smithovi lidé diskutovali ekonomii jako vědní disciplínu.