fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
P.F. 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
29
P.F. 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
30
P.F. 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
31
P.F. 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
1
P.F. 2021
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
Měsíční plán akcí: leden 2021
2
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
3
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
4
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
Ultimejt gauč survajvl ...
5
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
6
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
7
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
8
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
9
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
10
INFORMACE K PROVOZU ŠKOLY OD 27. PROSINCE DO 10. LEDNA
11
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
12
Online burza škol JHK (základní informace)
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Online burza střední škol Jhk (podrobnější informace - důležitá aktualizace)
13
Online burza škol JHK (základní informace)
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Online burza střední škol Jhk (podrobnější informace - důležitá aktualizace)
14
Online burza škol JHK (základní informace)
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Online burza střední škol Jhk (podrobnější informace - důležitá aktualizace)
15
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Maturitní ples online
16
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
17
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
18
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Dějepisná olympiáda (II - SŠ)
19
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Dějepisná olympiáda (I - ZŠ)
20
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
21
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
22
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ OD 11. LEDNA 2021 DO 22. LEDNA 2021
Studentská esej: Já a svět financí
23 24
25
INFORMACE K PROVOZU ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ V TÝDNU OD 25. LEDNA 2021
26
Olympiáda v českém jazyce
27 28
Jak je bude zpřístupněna pololetní klasifikace žákům a rodičům v Bakalářích?
29
Přehled změn v maturitní zkoušce JARO 2021
30 31
Aktualizace školních webových stránek v lednu 2021
Přípravné online kurzy k jednotným přijímacím zkouškám
Vyhlášení kritérií přijímacího řízení
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Klasická ekonomie

Klasická ekonomie

Adam Smith (1723 - 1790)

Adam Smith

  1. skotský filosof a ekonom
  2. profesor morální filosofie na Glasgowské univerzitě
  3. věřil v přirozený řád, který domněle existuje v přírodních jevech a který lze poznat pozorováním nebo pomocí morální vědy

Hlavní dílo: Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nation (1776) (Bohatství národů) - první komplexní práce ekonomické teorie, která se zabývala problematikou výroby a rozdělování.

Hlavní myšlenky:

  1. ekonomický růst, jehož základ spatřoval v dělbě práce
  2. z dělby práce vyplývá potřeba směny
  3. dalším faktorem stimulujícím růst je akumulace kapitálu, za jejíž základ Smith považuje spořivost
  4. Věřil v blahodárnost volné soutěže, která má své vlastní samoregulující mechanismy. Obhajoval sice laissez-faire, současně však uznával potřebu státního zasahování a nezastupitelnost tří funkcí státu v oblasti bezpečnosti, soudnictví a sféře veřejných prací.
  5. mikroekonomie: ceny jsou určeny výrobními náklady

Neviditelná ruka trhu

Smith tvrdil, že jednotlivec, „který má na zřeteli pouze svůj vlastní prospěch", je „veden neviditelnou rukou k výsledku, který nebyl součástí jeho záměru".

Říká se, že před Smithem bylo hodně ekonomické diskuse, avšak teprve po Smithovi lidé diskutovali ekonomii jako vědní disciplínu.