fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27
Prázdninový provoz ve škole od 16.7. do 27.8.2018
28 29 30 31 1
Organizace školního roku 2018/19
Měsíční plán akcí: září 2018
Rozvrhy pro školní rok 2018/19
2
3 4 5
Republikové finále OVOV
6
Republikové finále OVOV
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
Projektový den EVVO: Akce č. 2 - Praha 100 let novodobé české státnosti
Fotogalerie: EVVO - akce Milevsko
19
Projektový den EVVO: Akce č. 1- Lány a Praha
Projektový den EVVO - Lány a letiště (fotogalerie)
20 21 22 23
24
Školní seznam literárních děl pro rok 2019
25 26
Naše škola obdržela bronzový certifikát Finančně gramotná škola
Krajské kolo Středoškolského atletického poháru
27
Webový přístup do Bakalářů - důležité sdělení
28 29 30
Logická olympiáda - aktuální informace
Přihlášky do Logické olympiády uzavřeny
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.