fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
24 25 26 27 28 1
Měsíční plán akcí: březen 2025
2
3 4 5 6 7 8 9
10
Soutěže žáků
Nové šatní skříňky
11 12 13
Literatura 19. století nálepek zbavená
14 15 16
17
Den svatého Patrika
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
18
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
19
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
20
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
21
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
22
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
23
"Chytrý dnes, bohatý zítra" aneb Global Money Week 2025
24
Postup na krajské kolo Prezentiády
25 26 27 28 29 30
31 1
Měsíční plán akcí: duben 2025
2 3 4 5 6
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus > Nabídka

Nabídka

Nabídka je ochota prodávajících prodat určité množství zboží nebo služeb za určitou cenu. Motivem prodávajících je prodat zboží za maximální možnou cenu a dosáhnout tak co největší získ.

Členění nabídky:

  • individuální - nabídka jednoho prodávajícího jedno konkrétní zboží
  • tržní (dílčí) - nabídka všech prodávajících jednoho konkrétního zboží
  • agregátní - celková nabídka - všech prodávajících všech statků a služeb - užívá se v makroekonomii

Nabídková křivka (značí se S - z angl. supply) vyjadřuje závislost nabízeného množství (Q) na ceně (P).

Nabídková křivka

Poznámka: Oproti matematice se zde stalo zvykem kreslit osy nezávisle a závisle proměnné obráceně.

Na obr. je zobrazena nabídková křivka (modrá - Supply) společně s křivkou poptávky a bodem tržní rovnováhy (zdroj: Wikimedia Commons).

Zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou zboží nebo služby roste nabídka tohoto zboží (služby).

Změny v nabídce:

  • pohyb po křivce - změna ceny vyvolá změnu nabízeného množství
  • pohyb celé křivky vlevo nebo vpravo - změna dalších podmínek. Např.
  • zvýšení cen vstupů, tj. nákladů na výrobu zboží; způsobí posun celé křivky doleva
  • velká úroda zemědělského produktu - posun křívky doprava

Nabídku dále ovlivňuje:

  1. změny ceny:
    • substitutů - substituty jsou zboží, které se ve spotřebě nahrazují. Např. jahody - třešně či káva - čaj.
    • komplementů - komplementy, které se ve spotřebě vzájemně doplňují (např. auto - benzín)
  2. technologie - nová technologie s vyšší produktivitou práce posouvá křivku doprava
  3. dále mj. vstup konkurence na trh, vládní politika (např. zvýšení daní), výkyvy počasí.