fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31
Informace k provozu školy od 31. května 2021
1
Zahájení maturit ve třídě 4.A
2
Maturity: třídy se vystřídaly
3 4
Jak říkávají absolventi: "Maturita je už zandaná..."
5 6
7 8
Informace k provozu školy od 8. června 2021
9 10
Výsledky základního kola soutěže Nejlepší JA Titan tým
Po dvou letech Tomijo opět "na bedně"
11
Vyhlášení 2. kola přijímacího řízení pro přijímací ke studiu
Tři naši absolventi na přednášce ředitele BIS
12 13
14 15
Informace k provozu školy od 15. června 2021
Výsledky 2. kola přijímacího řízení pro školní rok 2021/22
16 17
Fotogalerie: Tak trochu jiná hodina tělesné výchovy
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
Závěrečný piknik 1.A
Ohlédnutí za posledními dny školního roku 2020/21
Fotogalerie: Sportovní dny třídy kvinta
29
Ohlédnutí za posledními dny školního roku 2020/21
Fotogalerie: Sportovní dny třídy kvinta
30
Ohlédnutí za posledními dny školního roku 2020/21
Žákovský článek: Ohlédnutí za školním rokem 2020/21
1
Měsíční plány akcí: červenec a srpen 2021
2 3 4
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.