fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26 27 28
Tomáš je nejlepší "ekonom" v kraji!
1
Měsíční plán akcí: březen 2019
Velký úspěch našich dívek v konverzační soutěži v ruském jazyce
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
Divadelní představení: Lakomec
14
Jednodenní lyžařský kurz
Fotogalerie: Jednodenní lyžařský kurz
Tisková zpráva: Gymnazisti sbírali zkušenosti v náročném lyžařském terénu
15 16 17
18
20. ročník soutěže "Nejlepší JA Titan tým" 2019
Přednáška o Evropské unii
19
Kateřina postoupila do krajského kola
20 21 22 23 24
25 26 27
Napsali i o nás: KK XXVIII. ročníku Dějepisné soutěže studentů gymnázií ČR a SR
28
Exkurze do JE Temelín
29 30 31
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Náklady, výnosy a zisk > Kalkulace

Kalkulace ceny

Cílem kalkulace je zjistit náklady a určit cenu výrobku. Kalkulaci členíme na: předběžnou kalkulaci (sestavujeme ji před zahájením výroby pro zjištění, zda výroba bude efektivní a rovněž pro stanovení prodejní ceny) a výslednou kalkulaci (sestavujeme ji po skončení výroby pro zjištěni skutečných nákladů a skutečného zisku na jednu jednotku výrobku.

Kalkulační vzorec

Následující očíslované položky se sečtou a vypočítá se tak výsledná cena:

  • 1. Přímý materiál
  • 2. Přímé mzdy
  • 3. Ostatní přímé náklady
  • 4. Výrobní režie

Vlastní náklady výroby

  • 5. Správní režie

Vlastní náklady výkonu

  • 6. Odbytové náklady

Úplné vlastní náklady výkonu

  • 7. zisk

Cena bez DPH

  • 8. DPH

Konečná cena s DPH

Vysvětlivky pro jednotlivé položky

1. Přímý materiál - spotřeba materiálu na jeden výrobek.
2. Přímé mzdy - mzdy výrobních dělníků na jeden výrobek.
3. Ostatní přímé náklady - zdravotní a sociální pojištění placené za zaměstnance.
4. Výrobní režie - náklady spojené s výrobou, které nelze přímo a přesně určit na jeden výrobek - např. energie, nájemné, odpisy, mzdy a pojistné opravářů strojů a dalších zaměstnanců spojených s výrobou.
5. Správní režie - náklady spojené s firmou jako cekem, mzdy a pojistné managentu apod.
6. Odbytové náklady - veškeré náklady spojené s odbytem výrobků (marketing, logistika)