fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26
Distanční výuka pokračuje i po 26. 4. 2021 - přehled opatření
27 28
Maturita: Dodatek k opatření obecné povahy MŠMT navyšující počet opravných zkoušek (akt.)
29
Vyhlášení voleb do školské rady
30
Aktualizace školních webových stránek v dubnu 2021
Studentský článek: Jak to vidím já aneb motivace pro psychicky vyčerpané z koronaviru
Maturitní zpravodaj č. 55: Cizí jazyky
1
Měsíční plán akcí: květen 2021
Měsíční plán akcí: červen 2021
2
3
Fejeton
Maturitní kalendář JARO 2021
Naše gymnázium zůstává i po 3.5.2021 až do odvolání v režimu distanční výuky (akt.)
Novinky ve školní jídelně 1. ZŠ Milevsko
Nejlepší JA Titan tým ČR pro rok 2021 (aktualizováno po 6. kole)
4
Informace k provozu školy od 10. května 2021
Maturitní zpravodaj CJL
5 6 7
OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY – PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY – DODATEK
8 9
10
Informace k provozu školy od 10. května 2021
11
Vyhlášení výběrového řízení - hospodářka a administrativní pracovnice školy
12 13
Volby do školské rady - zveřejnění kandidátů
14 15 16
17
Informace k provozu školy od 17. května 2021
18 19 20 21 22 23
24
Informace k provozu školy od 24. května 2021 (aktualizováno)
25
Post-analýza: Nejlepší JA Titan tým ČR pro rok 2021
26 27 28 29 30
31
Informace k provozu školy od 31. května 2021
1
Zahájení maturit ve třídě 4.A
2
Maturity: třídy se vystřídaly
3 4
Jak říkávají absolventi: "Maturita je už zandaná..."
5 6
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Klasická ekonomie

Klasická ekonomie

Adam Smith (1723 - 1790)

Adam Smith

  1. skotský filosof a ekonom
  2. profesor morální filosofie na Glasgowské univerzitě
  3. věřil v přirozený řád, který domněle existuje v přírodních jevech a který lze poznat pozorováním nebo pomocí morální vědy

Hlavní dílo: Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nation (1776) (Bohatství národů) - první komplexní práce ekonomické teorie, která se zabývala problematikou výroby a rozdělování.

Hlavní myšlenky:

  1. ekonomický růst, jehož základ spatřoval v dělbě práce
  2. z dělby práce vyplývá potřeba směny
  3. dalším faktorem stimulujícím růst je akumulace kapitálu, za jejíž základ Smith považuje spořivost
  4. Věřil v blahodárnost volné soutěže, která má své vlastní samoregulující mechanismy. Obhajoval sice laissez-faire, současně však uznával potřebu státního zasahování a nezastupitelnost tří funkcí státu v oblasti bezpečnosti, soudnictví a sféře veřejných prací.
  5. mikroekonomie: ceny jsou určeny výrobními náklady

Neviditelná ruka trhu

Smith tvrdil, že jednotlivec, „který má na zřeteli pouze svůj vlastní prospěch", je „veden neviditelnou rukou k výsledku, který nebyl součástí jeho záměru".

Říká se, že před Smithem bylo hodně ekonomické diskuse, avšak teprve po Smithovi lidé diskutovali ekonomii jako vědní disciplínu.