fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
29
Tisková zpráva: Sekundáni vyrazili do Prahy za kulturou a poznáním
30
Pořadí přijatých uchazečů do 4G
Pořadí přijatých uchazečů do 6G
1
Měsíční plán akcí: květen
2
Maturitní zpravodaj č. 49/2019 - matematika
3 4 5
6
Národní testování pro 3. ročníky
Ukázka činnosti složek IZS
Fotogalerie: Exkurze tříd 2.A a kvarta
Výsledky rozvojového programu Excelence SŠ za školní rok 2017/18
7
Fotogalerie: Exkurze tříd 2.A a kvarta
8 9 10 11 12
13 14 15
Kytičkový den
16 17 18 19
20
Online kolo soutěže Nejlepší JA Titan tým
Zahájení ústních maturit ve třídě sexta
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami v sextě (2013-2019)
21
Zahájení ústních maturit ve třídě sexta
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami v sextě (2013-2019)
22
Ředitelské volno
Zahájení ústních maturit ve třídě sexta
Zahájení ústních maturit ve třídě 4.A
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami v sextě (2013-2019)
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami ve 4.A (2015-2019)
23
Zahájení ústních maturit ve třídě 4.A
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami ve 4.A (2015-2019)
Ústřední kolo ekonomické olympiády
24
Zahájení ústních maturit ve třídě 4.A
Napsali (i) o nás: Dětský den s Armádou ve znamení sportu ...
Fotogalerie: Ohlédnutí za ústními maturitami ve 4.A (2015-2019)
Napsali o našich žácích: Milevsko má nové workoutové hřiště
Tisková zpráva: Branná soutěž
25 26
27 28 29 30
Vyhlášeno 2. kolo přijímacího řízení do 4G a 6G
Slavnostní předávání maturitních vysvědčení třídě 4.A (2015 - 2019)
31
Výsledky 2. kola přijímacího řízení do 4G a 6G
1
Měsíční plán akcí: červen
2
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.