fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
30 1
Měsíční plán akcí: květen 2018
2
Žákovský průvodce maturitní zkouškou JARO 2018
3
Seznam přijatých uchazečů v 1. kole přijímacích zkoušek
4
Napsali o nás: Jak dopadly písemné maturity do milevského gymnázia?
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
Fotogalerie: Okresní kolo Poháru rozhlasu
Napsali (nejen) o nás: Okresní kolo Poháru rozhlasu v Písku
17
Vyhlášení 2. kola přijímacího řízení
Biologická olympiáda kat. C nám přinesla úspěch
Fotogalerie: Krajské kolo OVOV v Táboře
Molíková opět postoupila do republikového finále
18 19 20
21
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
22
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
Kopírovací centrum pro žáky a učitele
Milevské gymnazistky přidaly do sbírky další pohár
23
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
24
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
25
Oběžná dráha za dveřmi
Ústní část maturitní zkoušky JARO 2018
Zpracování osobních údajů
Záznam o činnosti zpracování osobních údajů
Slavnostní zakončení ústní části maturitní zkoušky JARO 2018
Maturity ve třídě 4.A byly úspěšné
26 27
28 29
Beseda o národních srovnávacích zkouškách
30 31 1
Měsíční plán akcí: červen 2018
Mezinárodní den dětí
Výsledky 2. kola přijímacího řízení
Poděkování za pomoc při dni dětí
2 3
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus > Nabídka

Nabídka

Nabídka je ochota prodávajících prodat určité množství zboží nebo služeb za určitou cenu. Motivem prodávajících je prodat zboží za maximální možnou cenu a dosáhnout tak co největší získ.

Členění nabídky:

  • individuální - nabídka jednoho prodávajícího jedno konkrétní zboží
  • tržní (dílčí) - nabídka všech prodávajících jednoho konkrétního zboží
  • agregátní - celková nabídka - všech prodávajících všech statků a služeb - užívá se v makroekonomii

Nabídková křivka (značí se S - z angl. supply) vyjadřuje závislost nabízeného množství (Q) na ceně (P).

Nabídková křivka

Poznámka: Oproti matematice se zde stalo zvykem kreslit osy nezávisle a závisle proměnné obráceně.

Na obr. je zobrazena nabídková křivka (modrá - Supply) společně s křivkou poptávky a bodem tržní rovnováhy (zdroj: Wikimedia Commons).

Zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou zboží nebo služby roste nabídka tohoto zboží (služby).

Změny v nabídce:

  • pohyb po křivce - změna ceny vyvolá změnu nabízeného množství
  • pohyb celé křivky vlevo nebo vpravo - změna dalších podmínek. Např.
  • zvýšení cen vstupů, tj. nákladů na výrobu zboží; způsobí posun celé křivky doleva
  • velká úroda zemědělského produktu - posun křívky doprava

Nabídku dále ovlivňuje:

  1. změny ceny:
    • substitutů - substituty jsou zboží, které se ve spotřebě nahrazují. Např. jahody - třešně či káva - čaj.
    • komplementů - komplementy, které se ve spotřebě vzájemně doplňují (např. auto - benzín)
  2. technologie - nová technologie s vyšší produktivitou práce posouvá křivku doprava
  3. dále mj. vstup konkurence na trh, vládní politika (např. zvýšení daní), výkyvy počasí.