fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28 29
Beseda o národních srovnávacích zkouškách
30 31 1
Měsíční plán akcí: červen 2018
Mezinárodní den dětí
Výsledky 2. kola přijímacího řízení
Poděkování za pomoc při dni dětí
2 3
4
Odjezd na sportovně turistický kurz
Ukázka studentské práce: Panoramatické foto dronem
Sportovně turistický kurz 2018
5
Sportovně turistický kurz 2018
6
StreTech 2018
Fotogalerie: StreTech 2018
Sportovně turistický kurz 2018
7
Sportovně turistický kurz 2018
8
Sportovně turistický kurz 2018
9 10
11 12
Nejlepší JA Titan tým 2018
Napsali (nejen) o nás: Souboj Titanu byl dokonán! Zvítězilo Gymnázium Ostrava – Hrabůvka
13 14 15
Plavecko-běžecký pohár 2018
Tábor aneb cesta historií města
16 17
18 19 20 21
TÝM KAPA SE ZÚČASTNÍ JA AWARD CEREMONY V PROSTORÁCH REZIDENCE VELVYSLANCE USA
Reprezentanti gymnázia opět přebírali ocenění v rezidenci velvyslance USA
22 23 24
25 26
Ocenění
Český Krumlov pohledem (nejen) z raftu
Foto z exkurze tercie do kláštera
Tisková zpráva: Exkurze primy
27
Konec školního roku za dveřmi
28 29 30 1
Měsíční plán akcí: červenec 2018
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.