fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27 28 29
V dobrošovském jezdeckém klubu zachraňovali malou Cherry
30
Pilotní část Psaní hravě skončila. Rozhovor s jednou úspěšnou absolventkou
1
Měsíční plán akcí: květen 2020
2 3
4
Pokyn ředitele školy: Klasifikace za 2. pololetí šk.r. 2019/2020
5 6
Testování čtenářské a matematické gramotnosti
7 8 9 10
11
OCHRANA ZDRAVÍ A PROVOZ ŠKOLY PRO OBDOBÍ PŘÍPRAVY NA MATURITU JARO 2020
Zpátky ve škole
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
ŽIVOT ZA DOBY KORONAVIROVÉ ANEB CO NÁS KORONAVIRUS (NE)NAUČIL
23 24
25
Praktická maturitní zkouška z FYZ, CHE a BiO
26
Praktická maturitní zkouška z FYZ, CHE a BiO
27
Praktická maturitní zkouška z FYZ, CHE a BiO
Ochrana zdraví - aktualizovaný materiál MŠMT ze dne 27.5.2020
28
Praktická maturitní zkouška z FYZ, CHE a BiO
29
Praktická maturitní zkouška z FYZ, CHE a BiO
30 31
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Aktuality > Dějepisná olympiáda 2019

Dějepisná olympiáda 2019



Datum konání:
21.11.2019

S velkou změnou přichází letošní ročník Dějepisné olympiády, neboť soutěžit budou i žáci středních školy a nikoli jen ZŠ a nižšího stupně gymnázií.

ded.pngDějepisná olympiáda

Je soutěž vycházející z obsahu vzdělávacího oboru dějepis v rámcových vzdělávacích programech a organizovaná jako cílevědomá vzdělávací aktivita založená na systematické práci s talentovanými žáky zejména 8. a 9. ročníků základních škol, 3. a 4. ročníků osmiletých gymnázií, 1. a 2. ročníků šestiletých gymnázií a žákům 1. – 4. ročníků středních škol, 5. – 8. ročníků osmiletých gymnázií, 3. – 6. ročníků šestiletých gymnázií. 

Dějepisná olympiáda je postupovou soutěží, má dvě kategorie a člení se podle soutěžních kol (školní, okresní, krajské a celostátní). Soutěž je jednotná pro celé území České republiky a pořádá se každoročně. Každý ročník má jiné tematické zaměření, jednotné pro všechna postupová kola, jež se liší jen svou náročností. 

Téma letošního ročníku zní: „Dlouhé století se loučí (1880 – 1920)".

Co je přináší letošní ročník? 

O tom nás informují sami organizátoři:

Aby měli šanci na úspěch v olympiádě i žáci ze škol, kde dějepis nepatří k prioritním předmětům, rozhodli jsme se při tvorbě otázek více zaměřit na testování dovednosti žáků zacházet s informacemi obsaženými v historických pramenech. Věříme, že tím vytvoříme prostor pro vyniknutí zejména těm, kteří o minulosti a metodách jejího poznávání rádi přemýšlejí. Dobrá znalost je samozřejmě nezbytným základem pro rozvíjení historického myšlení, nechceme však, aby se žáci museli pouze učit zpaměti encyklopedické vědomosti.
Problémové úlohy, které do zadání chceme více zapojit, využívají faktografii jako prostředek,
nikoliv jako cíl aktivity žáků.

Od letošního ročníku se žáci budou více setkávat s různými prameny – obrázkem, fotografií, karikaturou, sbírkovým předmětem z muzea, novinovým článkem, vzpomínkou atd. Do budoucna bychom rádi zapojili také audiovizuální prameny. Vymýšlení i hodnocení takto pojatých úloh bude sice náročnější, ale věříme, že bude mít přidanou hodnotu pro žáky i pro
celkovou kvalitu olympiády. Abychom vám přiblížili náš přístup, můžete v příloze nahlédnout na několik vzorových úloh. Věříme, že bude Dějepisná olympiáda vaše žáky bavit.


Co se nemění?

  • Zůstává nezměněná struktura jednotlivých kol (školní – okresní – krajské – ústřední) i
    pravidla pro postup do vyšších kol (viz Propozice)
  • K přípravě zasíláme seznam doporučené literatury a zdrojů
  • I letos chceme pro úspěšné žáky připravit e-learningový kurz

Co je nového?

  • Dvě odlišné kategorie – A (základní školy) a B (střední školy)
  • Více otázek, které testují dovednosti historické analýzy a interpretace
  • Zapojení historických pramenů přímo do seznamu literatury a zdrojů

Členové Ústřední komise Dějepisné olympiády