fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
26 27
Aneta Haškovcová – hudba ke mně odjakživa patřila
Poděkování za pomoc při organizaci Sportovních her seniorů
Sportovní hry seniorů (doplněno)
28 29 30 31 1
Měsíční plán akcí: duben 2018
Tematicky zaměřené maturitní zpravodaje k maturitě JARO 2018
2 3 4
Napsali o nás: Gymnazisté úspěšní v konverzační soutěži v RUJ
Fotogalerie: Praktická maturita z chemie
Aneta a Štěpán uspěli v KK Olympiády v CEJ
5
Plzeňské dobrodružství aneb od piva na pitevnu
Krajské kolo Dějepisné olympiády
6
Omluva za nefunkčnost informačního systému
7
Omluva za nefunkčnost informačního systému
8
Omluva za nefunkčnost informačního systému
9
Omluva za nefunkčnost informačního systému
10 11
Maturita JARO 2018: termíny písemných zkoušek společné části
Slohovky aneb zamyšlení nad letošními tématy krátké slohové práce
12 13 14 15
16 17 18
Fotogalerie: Okresní kolo OVOV v Písku
19 20
Krajské kolo soutěže v programování
21 22
23
The Way We Were
Maturitní tablo 4.A (2014-2018)
Poslední zvonění očima třeťáka
24
Ukázka dravců
25 26 27 28 29
30 1
Měsíční plán akcí: květen 2018
2
Žákovský průvodce maturitní zkouškou JARO 2018
3
Seznam přijatých uchazečů v 1. kole přijímacích zkoušek
4
Napsali o nás: Jak dopadly písemné maturity do milevského gymnázia?
5 6
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus > Nabídka

Nabídka

Nabídka je ochota prodávajících prodat určité množství zboží nebo služeb za určitou cenu. Motivem prodávajících je prodat zboží za maximální možnou cenu a dosáhnout tak co největší získ.

Členění nabídky:

  • individuální - nabídka jednoho prodávajícího jedno konkrétní zboží
  • tržní (dílčí) - nabídka všech prodávajících jednoho konkrétního zboží
  • agregátní - celková nabídka - všech prodávajících všech statků a služeb - užívá se v makroekonomii

Nabídková křivka (značí se S - z angl. supply) vyjadřuje závislost nabízeného množství (Q) na ceně (P).

Nabídková křivka

Poznámka: Oproti matematice se zde stalo zvykem kreslit osy nezávisle a závisle proměnné obráceně.

Na obr. je zobrazena nabídková křivka (modrá - Supply) společně s křivkou poptávky a bodem tržní rovnováhy (zdroj: Wikimedia Commons).

Zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou zboží nebo služby roste nabídka tohoto zboží (služby).

Změny v nabídce:

  • pohyb po křivce - změna ceny vyvolá změnu nabízeného množství
  • pohyb celé křivky vlevo nebo vpravo - změna dalších podmínek. Např.
  • zvýšení cen vstupů, tj. nákladů na výrobu zboží; způsobí posun celé křivky doleva
  • velká úroda zemědělského produktu - posun křívky doprava

Nabídku dále ovlivňuje:

  1. změny ceny:
    • substitutů - substituty jsou zboží, které se ve spotřebě nahrazují. Např. jahody - třešně či káva - čaj.
    • komplementů - komplementy, které se ve spotřebě vzájemně doplňují (např. auto - benzín)
  2. technologie - nová technologie s vyšší produktivitou práce posouvá křivku doprava
  3. dále mj. vstup konkurence na trh, vládní politika (např. zvýšení daní), výkyvy počasí.