fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
1
Měsíční plán akcí: listopad 2021
MŠMT: aktuální informace pro školy a školská zařízení s účinností od 25. 10. a 1.11. 11
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
Leták: Kdo o čem rozhoduje ve školách v době COVID-19
13 14
15
Bobřík informatiky: výsledky kategorie SENIOR
16
Bobřík informatiky: výsledky kategorie JUNIOR
17 18
Den otevřených dveří 18. listopadu 2021
Bobřík informatiky: Výsledky kategorie KADET
19 20
Studentský summit (3): Druhé přípravné setkání
21
22
Testování na covid-19 ve dnech 22. a 29.11.2021
23
Třídní schůzky rodičů 23.11.2021
Užasňákovi hráli pIšQworky online
24 25 26
Vyhlášení MŠMT k nouzovému stavu
27 28
29 30 1
Základní informace o maturitě 2022 (z webu Cermatu v přizpůsobení pro naši školu)
Přihlašování k maturitě JARO 2021/22
Měsíční plán akcí: prosinec 2021
Přihlašování k maturitě jaro 2022 v sextě
Sextáni se ve Vědeckém čtyřboji neztratili
2
Sextáni se ve Vědeckém čtyřboji neztratili
3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Tržní mechanismus

Tržní mechanismus

Tržní mechanismus je princip vyrovnání nabídky a poptávky na základě změn ceny.

Tržní mechanismus směřuje k dosažení tržní rovováhy, což je stav kdy se nabídka rovná poptávce. Vzníká rovnovážná cena (na obr. označena P+) a rovnovážné množství (na obr. označeno Q+). Tržní rovnováha je dána průsečíkem nabídkové a poptávkové křivky (bod E - z angl. equilibrium).

Nabídková křivka

Na obr. je zobrazen bod tržní rovnováhy, nabídková křivka (modrá - Supply) a křivka poptávky (červená - Demand) (zdroj: Wikimedia Commons).

Tržní cena:

Je cena, za kterou se obchod na trhu skutečně realizuje.

Tržní nerovnováha:

  1. Přebytek zboží - je stav, kdy nabídka převyšuje poptávku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem garantovaných vysokých výkupních cen některého zemědělského produktu.
    2. krátkodobý - např. vlivem fámy spotřebitel náhle přestane mít zájem o výrobek
  2. Nedostatek zboží - je stav, kdy poptávka převyšuje nabídku. Může být:
    1. dlohodobý - např. vlivem státem stanovených maximálních cen.
    2. krátkodobý - např. vlivem změn ve spotřebitelském chování.