fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26 27 28 29
Výsledky 1. kola přijímacího řízení do 4G a 6G
30 1
Měsíční plán akcí: květen 2022
Tisková zpráva: Vítězka je z Milevského gymnázia
2
Datum vyhlášení výsledků přijímacího řízení
3
V soutěži Finanční gramotnost se nám dařilo
4 5 6 7 8
9
Nejlepší JA Titan tým ČR
Talent Akademie 2022
10
Talent Akademie 2022
11
Talent Akademie 2022
Kytičkový den
12 13
No Backpack Day
14 15
16
Fotogalerie: Maturity 2022 - den první
17
Fotogalerie: Maturity 2022 - den druhý
18
Fotogalerie: Maturity 2022 - den třetí
19
Fotogalerie: Maturity 2022 - den čtvrtý
20
Beseda o makroekonomickém vývoji ČR
21 22
23 24 25 26
Fotogalerie: Maturitní večírek sexta (2016-2022)
27 28 29
30 31 1
Stretech 2022
Měsíční plán akcí: červen 2022
StreTech 2022 se nám vydařil
Vyvěšení plakátu na maturák na vstup školy
1.6. Den dětí
2 3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Ekonomika a finance II > Konkurence

Konkurence

Konkurence je rivalita mezi firmami na trhu. Je to hospodářská soutěž, která má za cíl získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která umožní dosahovat vyššího zisku.

Podle prostředků konkurence rozlišujeme konkurenci:

  1. cenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  2. necenovou - firma prosazuje své zájmy stanovením nízké ceny své produkce
  3. - firma prosazuje své zájmy jinými prostředky než cenou, např. dalšími službami, servisem, delší záruční dobou, reklamou apod.

Typy konkurence

 

  1. Dokonalá konkurence - v současnosti spíše ideálem, byla typická pro pro přelom 18. a 19. stol. Od poloviny 19. stol. začíná převládat konkurence nedokonalá.
  2. Nedokonalá konkurence má tři formy:
    1. monopol
    2. oligopol
    3. mononopolistická konkurence

 

 Dokonalá konkurenceMonopolistická konkurenceOligopolMonopol
Počet firem Velký počet firem, přičemž žádná není schopna ovládnout trh. Velký počet firem, různě velkých. Firmy vyrábějí obdobné produkty. Několik velkých firmem, které vyrábějí srovnatelnou produkci. Jedna velká firma.
Kontrola nad cenami Žádná. Ceny určuje trh. Firma je příjemcem ceny. Vliv na ceny je omezený. Značná. Častý je vliv "cenového vůdce". Vysoká. Firma je tvůrem cen.
Diferenciace produktu Žádná. Produkty jsou jednotné a stejné kvality. Firma nemá možnost reklamy na svoji produkci. Produkty jsou diferenciované, aby uspokojily potřeby různých trhů. Často je produkce uměle diferenciovaná reklamou. Závisí to na produktech. U některých produktů (např. auta) je větší. U některých produktů vytvářena uměle či reklamou (např. mobilní operátoři). U některých produktů žádná. U některých jen standardizované řady (např. benzín).
Obtížnost vstupu na trh Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Relativně snadno lze vstoupit a vystoupit na/z trh(u). Obtížný, často pouze za předpokladu velkých kapitálových investic. Velmi obtížný.

 

Politika na ochranu hospodářské soutěže

Stát usiluje o zmírnění dopadů nedokonalé konkurence prostřednictvím antimonopolního úřadu. V ČR je jím Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Tento úřad povoluje či zakazuje slučování firem, posuzuje připady, kdy by firma mohla mohla zneužít své dominantní postavení na trhu, uděluje sankce za narušení hospodářské soutěže např. za kartelové dohody. Ve své činnosti se řídí českou i evropskou legislativou. Ve své činnosti se řídí Evropskou komisí jakožto vrcholným orgánem ochrany hospodářské soutěže v rámci Evropské unie.

Kartel je zvláštní formou oligopolu. Je to dohoda firem o stejné prodejní ceně. Kartel je v mnoha zemích včetně ČR nelegální, neboť jeho cílem je dosažení monopolního postavení na trhu.